Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med TCP hastighet


Eerra

Rekommendera Poster

Har 8 Mbit från Telia och det har funkat bra tidigare med en TCP mottagning på ca. 6 Mbit. Sedan, vet inte när så får jag bara under

1 Mbits mottagning och UDP mottangningen är ca. 6 Mbit.

 

Vad jag förstår så är set bra fart till jacket. Men till datorn går det trögt. (TP-testet från konsumentverket)

 

Har installerat om datorn efter det (XP) och provat med annat modem men med samma resultat. Laddat ner nya drivrutiner till nätverkskortet och har inaktiverat bradväggen (mjukara), har ingen router heller, inga trådlösa telefoner eller dyl.

 

Någon som har förslag, vad är det som kan spöka ?

 

[inlägget ändrat 2004-09-24 13:56:19 av Eerra]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan TCP och UDP är ju att TCP är kontrollerad, dvs din dator skickar sk ACK tillbaka till servern, innan den fortsätter skicka.

 

Eftersom du har hög hastighet på UDP så skulle det kunna vara problem med din upload. Det är inte så att du har nån ftp-server eller så med tung uppladdning så att du stryper ACK:en? Då blir ju TCP-hastigeten ner lidande, men inte UDP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, har ingen server alls, inget nätverk (bara en dator), enda som behöver upload är e-posten. Enligt TP-testet , TCP upload ca 0,8 Mbit och UDP upload ca. 0,8 Mbit, dvs. TCP / UDP ca. 100 %. Men TCP / UDP nerladdning blir mindre än 20 %, hur ska tolka detta resultat ?

 

och som sagt vad kan det bero på, någoting som är trasigt ? konflikt ? eller är det någoting som beror på Telia ?

 

Någon som har någon idé ?

Kom gärna med era synpunkter (alla synpunkter är välkomna så har jag någotinig att gå efter.)

 

[inlägget ändrat 2004-09-25 13:59:59 av Eerra]

[inlägget ändrat 2004-09-25 14:00:50 av Eerra]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Har liknande problem med Bredbandsbolaget VDSL. De senaste dagarna har det varit väldigt dålig fart nedströms. Det blir ofta timeouts när man surfar och dålig hastighet i t.ex Kazaa. Standard TPTEST ger mellan 30-90 kbit/s i TCP testet. Tillgänglig bandbredd ca 2%. Om jag testar direkt mot bredbandsbolaget får jag bra resultat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kör ingen fildelningsprogram heller, testar direkt mot Telia men med dåligt resultat nedströms, som sagt kom gärna med föslag vad ni tror.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med dålig TCP hastighet (när man har bra UDP hastighet) kan oftast härledas till förbindelse problem. Orsaken till detta är oftast crc/frame/etc vilket orsakar droppade packet i routern.

 

Detta är inget stort problem för UDP eftersom protokollet inte kräver något ACK (svar). När det gäller TCP så måste varje packet (eller sekvens av packet) få ett ACK. Om routern droppar packet så måste packeten skickas om, och inga andra packet kan skickas förän detta är gjort. Så istället för att skicka packet så fort som datorerna kan hantera dem så blir det istället pauser hela tiden då inga packet kan skickas.

 

Ett litet exempel (1mb uppkoppling):

Om destinationen har 40ms delay, så kommer man att förlora 1000000b/1000ms*40ms=40kb för varje dropp. Har man 10drops per sekund vilket inte är speciellt mycket vid transmissionsproblem så förlorar man 400kb. Det är nästan 25% av hastigheten och det är vid relativt små problem.

 

Hoppas det här kan hjälpa dig lite. Själv skulle jag ta och ringa min ISP och be dem felsöka på transmissionsproblem på min förbindelse. Troligen så hyr de förbindelsen av skanova och ISPn måste därav felanmäla till dem. Man kan kolla på sitt eget nätverkskort om man får in några drops, men det är oftast helt meningslöst, eftersom det endast är droppsen mellan sin dator och ADSL modemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...