Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Syncmaster strular i viloläget


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Ett underligt problem har dykt upp med min Samsung Syncmaster 173T 17".

 

Det är så att ibland kan jag inte väcka skärmen ur viloläget - då den här gröna powerlampan blinkar. Hur jag än rör på musen eller trycker på en tangent på tangentbordet så stannar skärmen i viloläget. Lampan fortsätter blinka.

 

Använder USB-tangentbord och det är aktiverat att väcka skärmen ur viloläget. Har dubbelkollat flera gånger. Musen är en vanlig PS/2-mus.

 

Under längre perioder fungerar det helt utmärkt och rätt som det får skärmen ett sådant ryck igen då den inte vill bli väckt ur viloläget.

 

Nu när jag skulle sätta mig vid datorn så bara dog skärmen tycktes det som. Den gröna blinkande lampan slocknade tvärt. Inget liv i skärmen. Funderade på om det var all glädje jag fick av den här skärmen, medan jag försökte bryta strömmen och slå på strömmen på skärmens huvudströmbrytare där bak för att få liv i skärmen igen.

 

Så efter tre, fyra gånger fungerade det igen.

 

Är det bara ett typiskt engerisparlägesstrul eller luktar det garantiärende?

Viloläget kan jag strunta i egentligen. Det är bara av bekvämlighetsskäl, men håller skärmen på att lägga av så är det kanske bäst att skicka tillbaka den.

 

Garanti har jag säkert kvar...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, ingen lösning på ditt problem. Men, om det kan vara till någon tröst, mina föräldrars skärm beter sig exakt likadant. Har varit inne på diverse inställningar och rotat utan resultat. Dom har ett ATI Radeon 9800 som grafikkort. Vilket märke det är på skärmen vet jag inte. Kommer bevaka detta inlägg för att se om det finns någon lösning. Skriv gärna här om du hittar problemet själv. :thumbsup:

 

 

/Mvh Håkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Jag har nu plockat bort skärmsläckaren helt och valt bara att skärmen ska gå i viloläge efter X antal minuter.

 

Sen har jag bockat bort att lösenord ska anges när jag går ur skärmsläckarläget/viloläget. Det var i bockat by default verkar det som, för att det är inget jag valt själv.

 

Vet inte om det är lösningen och om den var så enkel, men man hoppas ju alltid. :-)

 

Än så länge har skärmen inte strulat...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok! Håller tummarna för din och för mina föräldrars (läs: min egen skull, hur många plus får man inte om man kommer med lösningen :)).

 

 

/Mvh Håkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Stefan Eklinder

 

 

Nupps, det hjälpte inte heller att plocka bort skärmsläckaren och bocka ur att lösenord ska anges när skärmen går ur viloläget (strömsparläget).

 

Provade även att hämta hem nya "drivrutiner" till skärmen från Samsungs hemsida. Trodde att det skulle hjälpa, men inte. Hjälpte väl framtill idag då hände samma sak igen. Skärmen vägrade gå ur strömsparläget. Jag fick stänga av skärmen och sätta på den igen.

 

Är det ett vanligt energisparstrul eller är det skärmen det är något fel på?

I övrigt fungerar den felfritt. Bara det här jag retar mig på. :-(

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Mailade supporten hos Samsung angående problemet.

 

Svaret jag fick var det här:

 

Det låter som om det kan vara ett problem med signalen som din monitor ta emot. Vi rekommenderar att du testar med en annan kabel och kanske även på en annan dator om möjligheten finns.

 

Om problemet kvarstår kan du ta kontakt med vår service partner SKV Service.

 

Felanmälan tas emot på www.skvservice.se.

 

Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

 

Med vänliga hälsningar

 

 

 

Emilia

 

Samsung suppport

 

Använder kabeln med DVI-kontakten till grafikkortet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

http://forums.devhardware.com/archive/t-14709

 

Är prestanda DVI och VGA påtaglig på en TFT-skärm egentligen?

Enligt forumet som jag länkar till ovan, så verkar det inte så.

 

Funderar därför att min DVI-kabel är det tydligen något strul med. Med min TFT följde även en VGA-kabel. Onödigt att slänga ut pengar på en ny DVI-kabel om jag lika gärna kan köra med medföljade VGA-kabeln, menar jag.

 

Spelar inte spel, men vill ju ändå ha en schysst upplösning och bild på skärmen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa och se. För du undrar väl om det blir någon synbar skillnad mellan VGA- och DVI-kabel?

 

Med VGA finns en risk för störningar, framförallt vid höga upplösningar och långa kablar. Sedan inenbär det ett onödigt steg: Digitalt -> analogt -> digitalt.

 

Om du ser störningar och störs av dessa, ja då är det väl DVI du bör använda. DVI har möjligheten att ge bättre bild, men inte alltid man ser det :)

 

 

Om det löser ditt problem med standby är det väl klart vad du ska välja.

 

Men - har du tittat i BIOS. Där finns ibland en inställning som reglerar vilken signal som sänds till skärmen vid standby. Kanske detta inte finns kvar i dagens datorer och kanske det inte gäller DVI...

värt att titta.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Monshi skrev:

Testa och se. För du undrar väl om det blir någon synbar skillnad mellan VGA- och DVI-kabel?

 

Med VGA finns en risk för störningar, framförallt vid höga upplösningar och långa kablar. Sedan inenbär det ett onödigt steg: Digitalt -> analogt -> digitalt.

 

Om du ser störningar och störs av dessa, ja då är det väl DVI du bör använda. DVI har möjligheten att ge bättre bild, men inte alltid man ser det :)

 

Tack för ditt svar, Monshi!

 

Jepp, det är skillnaden mellan VGA och DVI som jag menar. :-) Nu har jag kanske skämt bort mig med bra bild genom DVI.

 

Kablarna är rätt långa som följde med skärmen. DVI-kabeln är väl en meter eller en och enhalv. Väldigt generöst tilltaget. VGA:n ser kortare ut.

 

 

Monshi skrev:

Men - har du tittat i BIOS. Där finns ibland en inställning som reglerar vilken signal som sänds till skärmen vid standby. Kanske detta inte finns kvar i dagens datorer och kanske det inte gäller DVI...

värt att titta.

 

Nej, faktiskt inte.

Jag är inte hemma i sådant om signalerna under DVI-läget och strömsparfunktionen. Vad ska vara korrekt?

 

Får kolla i manualen och se om jag kan luska ut det. :-)

 

Supertack för tipset!

Det har jag inte tänkt på alls...poäng för det!

 

EDIT: Nupps, finns ingen sådan inställning i mitt BIOS. I alla fall kan inte jag hitta den. För ytterligare info om mitt moderkort kolla användarinfo. Om någon känner till inställningen och var den gömmer sig. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2004-10-14 17:23:54 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Stefan Eklinder

 

Jag har lust att kasta ut skärmdj...eln genom fönstret.

 

Köpte för några dagar sen en ny DVI-kabel och har även uppdaterat grafikkortets drivrutin och chipsetdrivrutinerna.

 

Det höll en vecka, fjortondagar och ikväll "dog" skärmen igen. Lampan som blinkar i strömsparläget bara slocknade och jag fick väcka skärmen genom att trycka några gånger på strömbrytaren för att få liv i skärmen igen.

 

På Samsung supportens rekommendation har jag nu vänt mig till SKV-service, men vet inte vilken felanmälan jag ska använda mig av. Skickade därför ett mail till deras infoadress som står på sidan.

 

Någon som vet hur mycket det kostar att vända sig till SKV-service?

Får jag en utbytesskärm eller reparerar SKV skärmen?

 

Är det lönt?

Min Samsung Syncmaster 173T verkar vara en modell som gått ut. Finns ju inte att köpa längre vad jag sett.

 

Lite frågor som jag ställt i mailet till SKV-service, men någon härinne har kanske varit i kontakt med dem för liknande problem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Det verkar sitta långt inne hos SKV-service att svara på mail som folk skriver. Fortfarande har jag inte fått något svar. Överväger nu att lägga ned allt det här och leva med det istället.

 

Kanske normalt för Samsungskärmar att vara knepiga i strömsparläget, vem vet?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske normalt för Samsungskärmar att vara knepiga i strömsparläget, vem vet?

 

 

Säg inte så :-), jag är på väg att köpa Samsung 213T Dual Silver coh får kalla kårar efter vad du har gått igenom.

 

 

#Seppo

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Seppo skrev:

Säg inte så :-), jag är på väg att köpa Samsung 213T Dual Silver coh får kalla kårar efter vad du har gått igenom.

 

Hoppas verkligen inte att du ska behöva råka ut för samma struligheter som jag.

 

Jag har väl fått ett måndagsexemplar.

 

Funderar på om det kan vara grafikkortet som strular. Det har väl ändå några år på nacken vad jag förstår.

 

Jag har det här:

Geforce4 TI4200 AGP 8x 128Mb DDR

 

Frågan är vad jag ska välja som inte är något spelfreak. Det är ju en hel djungel av grafikkort och testerna är helt inriktade på spelandet.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...jag är på väg att köpa Samsung 213T Dual Silver ...

Bästa köpet! Har den sedan drygt ett år tillbaka. Då drygt 14500, idag ca 10000. Bara att gratulera. Skärmen har 0 (noll) döda pixlar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är vad jag ska välja som inte är något spelfreak

 

 

Hur mycket vill du lägga på ett nytt grafikkort, samt vill du ha 128-256MB kort, nu verkar ati's modeller vara mest populära där även drivrutinerna har blivit bättre, men om du inte spelar nämnvärt så är det på ett ut vad du väljer, priset är en faktor samt ev minnet på kortet.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tja, vill gärna ha DVI-uttag och ett kort som har bra upplösning och skärpa.

Vet inte vad som kan vara vettigt i minnesväg på grafikkortet, men 256 Mb låter bra, tycker jag.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det! Maratonmannen.

 

Då blir det en sådan, har själv suttit och jämfört mellan olika skärmar och hittat bara positiva omdömen om just den skärmen.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kanske satsa på ati radeon 9800PRO, 9800XT eller nvidia GF FX5900/5950 ultra korten som ligger strax under nyaste pci express korten vad gäller pris och prestanda.

Men dessa kostar uppåt 3000:- ändå, kanske i dyraste laget.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Seppo skrev:

Skulle kanske satsa på ati radeon 9800PRO, 9800XT eller nvidia GF FX5900/5950 ultra korten som ligger strax under nyaste pci express korten vad gäller pris och prestanda.

Men dessa kostar uppåt 3000:- ändå, kanske i dyraste laget.

 

Mja, jag tror det också. Med tanke på att grafikkort bara är i ropet tre år eller så. Kanske snäppet under 3000 kronor kan jag tänka mig.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Stefan Eklinder

Bättre sent än aldrig, som man brukar säga. :-)

 

Jag fick svar igår på mailet jag skickade till SKV-service i slutet på oktober.

 

Kan ju alltid vara intressant för andra med liknande problem.

 

Hej Stefan,

 

Det kommer inte kosta er något då er skärm vad jag antar då modellen inte är allföt gammal fortfarande borde ha garanti. Ni kan använda er av två olika slternativ för service beroende på om skärmen är märkt eller ej. Märkt menar vi med ex. platsen repig, någon annan typ av synlig skada som gör att vi ej kan byta er skärm till en annan kund när vi väl reparerat den.

 

Som sagt ni kan använda er av antingen inskicksservice eller utbytesservice och detta kan ni läsa om via vår hemsida.

 

Mvh

 

Åsa

Support/SKV Service AB

 

Struntar i strömsparläget för tillfället. Verkar fungera bättre att stänga av skärmen istället.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre sent än aldrig, som man brukar säga. :-)

 

Ja där ser man :-)

 

Problemet är att packa ner och skicka tillbaka sådana otympliga saker, fast det är klart bättre än en crt dito.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Seppo skrev:

Problemet är att packa ner och skicka tillbaka sådana otympliga saker, fast det är klart bättre än en crt dito.

 

Precis, det grubblade jag också på.

Hur fanken packar jag ned skärmen?

 

Orginalkartongen har jag dumt nog inte sparat. Sådant slänger i alla fall jag direkt och tänker inte på framtida problem ett år framåt eller mindre.

 

Kan ju inte lagra alla orginalkartonger. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...