Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Flash och ASP samt Access

Rave_T

Recommended Posts

Hej!

Jag har lite frågor hur man kombinerar dessa. Skulle vilja göra ett kalkyleringsark i flash som jag spara värden ifrån i en Access-db.

Jag har Flash MX samt Access installerat. Saknas det någon mjukvara?

Kan någon ge mig ett enkelt exempel på hur jag får ett innhehåll i en textbox från flash till en Access-databas?

Mv Tobias

Sedan Flash MX 2004 kom har det blivit mycket enklare att hantera de här uppgifterna.

Det saknas lite mjuvara. Om du vill ha servern på din dator (?) så måste du ha IIS 5.0 eller IIS 6.0 installerat. Men det går relativt smärtfritt. Sätt upp en server, och mitt tips är att migrera till ASP .Net som jag själv använder. Jag har precis upptäckt hur underbar lösning Microsoft nu har kommit med. Jättesmart.

Du har lite tur, för det är precis de programvarorna jag sysslar med själv. Vad gäller AC så tycker jag att du går in på www.actionscript.org och läser lite. http://www.actionscript.org/tutorials/intermediate/php_send_mail/index.shtml är bra eftersom den belyser en liten liten del av det.

Sen kan du använda ASP .Net för att ta emot POST informationen.

string variabel = Reqeust.Form["variabel"];

Sedan får du öppna en databas uppkoppling. Sök på nätet eller kolle lite här:

http://www.w3schools.com/aspnet/aspnet_dbconnection.asp

Sen får du använda SQL Query language för att få in informationen och C# i ASP .Net (eller om du använder VB .Net) för att stänga uppkopplingen. Det är lite jobb, men du skrev inte hur mycket du redan kan... Hoppas det hjälper.

//Henke

Sätt upp en server, och mitt tips är att migrera till ASP .Net som jag själv använder.

Hur exakt menar du då? Är det Microsoft Visual Studio du tänker på då? Ska jag inte installera IIS 6.0 ?

Tack för alla värdefulla tips. Ska kolla upp dem så snart som möjligt.

Ps. Jag måste väl sätta upp en server på min dator för att se om den kodningen jag gör fungerar? Ds.

[inlägget ändrat 2004-09-26 13:18:33 av Rave_T]

Du behöver inte installera IIS 6, utan bara installera MS Framework 1.1

och

MS Framework 1.1 SDK i det spåket som ditt operativsystem använder. IIS 6 är bara för Microsoft Server 2003. Om du vill köra din kod så är det nog allra lättast att lära sig på en server... Eller snarare ett måste. Det är jobbigt med rättigheter på webbhotell. Kan du förresten JavaScript så kunde du hjälpa mig lite...?

Visual Studio har jag faktiskt aldrig använt - kostar inte det mycket pengar eller nåt? Hoppas att det hjälpte :)

//Henke

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...