Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel - ersätt sträng i formel


Smajl

Rekommendera Poster

Jag har några kolumner med formler där data delvis är hämtade från annan excelfil. Nu vill jag ersätta hänvisningen med en ny sådan vars namn jag har i kolumn 1. Det hela är 7 kolumner och ca 5000 rader och ska hänvisas till olika filer och blad.

 

Exempel:

I kolumn 1 står tex "[bosses fil.xls]augusti"

I kolumn 2 står "=OM('[Rickards fil.xls]juni'$F$3>10;1;0)" (eller egentligen står det "0" i cellen men formeln är den nämnda.)

I kolumn 3 osv står liknande formler som i kolumn 2

Alla rader i kolumn 2 osv har just nu hänvisning till "Rickards fil och cell" medan raderna i kolumn 1 har hänvisningar till olika filer och blad.

 

Nu vill jag ersätta "Rickards fil" med de andra, mao ersätta en del av formelsträngen i kolumn 2,3 osv med den som står i kolumn 1.

 

Någon som vet något makro eller funktion som skulle gå att använda för att förenkla det hela?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Detta funkar

=OM(INDIREKT(A3&"!$F$3")>10;1;0)

Detta under förutsättning att cell A3 innehåller "[bosses fil.xls]augusti"

 

 

/Pär B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den formeln känns rätt men när jag testar den får jag endast referensfel (#Referens!). Även när jag testar att ta bort OM-funktionen och endast tar =(INDIREKT(A3&"!$F$3")) så får jag referensfel. Måste jag anpassa texten i A3 på något sätt? Just nu står där: [bosses fil.xls]augusti

 

Målet är som sagt att få B3 att hänvisa till [bosses fil.xls]augusti!$F$3, B4 att hänvisa till [Connys fil.xls]juli!$F$3, B5 till [Görans fil.xls]december!$F$3 osv (i A4, A5 osv har jag [Connys fil.xls]juli, [Görans fil.xls]december osv)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det hänger på fnuttarna ('), de behövs när filnamnet och/eller fliknamnet innehåller blanksteg.

Om du skriver:

=OM(INDIREKT("'"&A3&"'!$F$3")>10;1;0)

så funkar det.

 

/Pär B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just när man trodde att det var klart...

 

INDIREKT-funktionen fungerade visserligen bra, men kräver att andra böcker man länkar till är öppna. Och det fungerar tyvärr inte. Nu har jag däremot fått in rätt kod i varje cell genom ERSÄTT-funktion (tex =ERSÄTT(B3;5;26;A3)) och därefter kopiera hela kolumnen och klistra in värdena.

 

Nästa "problem" som genast infinner sig är att jag nu i varje cell har själva formeln och inte värdet som ska komma ut av formeln och därför måste klicka mig igenom alla celler, ställa markören efter texten i formelfältet och klicka retur.

 

Vågar knappt fråga, men en lösning på detta (funktion, makro...) vore fantastiskt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...