Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel på dvd skivor


Nisse

Rekommendera Poster

När jag bränner dvd skivor med nero så står det "burn process successful".

Kollar med CDCheck program så hittar den fel, "Errors were detected!

Datafel (CRC-fel, Cyclic Redundancy Check) (code: 23)". Jag har en dvd brännare, NEC DVD RW ND 1300A. Den har väl problem med vissa dvd skivor? Är det därför jag får errors eller dåliga skivor? Har provat skivorna(dvd-r och dvd+rw) i annan dator med dvd spelare, men det funka inte, det sitter en gammal dvd spelare i den, klarar inte dvd+rw skivor.

Kan skivorna funka om jag köper ny dvd spelare eller är det bara att slänga skivor med errors? Det blir fel när jag bränner Traxdata och PRINCO skivor. Bränner jag maxell dvd-r skivor så funkar det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Det kan vara massor med olika fel när man skall bränna en DVD. En bekant köpte en ny DVD-spelare och jag brände några skivor. Efter en stund frös filmen. Efter ca. en timme. Jag provade att rendera filmerna med olika codecs i Pinnacle och hämtade hem TMPGencoder. Det funkade inte heller. Sista chansen; dags att byta firmware på brännaren. Då gick det bra. Jag behöver inte rendera eller krångla alls. Det funkar utmärkt nu. Prova också att byta firmwaren till brännaren. Kolla också vilka DVDskivor spelaren funkar med. DVD+r/rw -r/rw. Skippa Traxdata och PRINCO. Prova Sony eller Memorex.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma brännare själv. Fick precis samma fel med några billiga skivor av märke Monarch. Tänkte surt att jag måste slänga hela bunten, men till lite tröst så märkte jag att det alldeles utmärkt att bränna dessa skivor förutsatt jag jag gick ner ett snäpp i hastighet till 2x, även om brännare ska fixa det hela i 4x och skivorna va 4x'ers. Så mitt tips är att i alla fall testa på lägre hastighet, kanske ett sätt och slippa slänga skivorna i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

soppkastrullen

Jag tror också det har med hastigheten att göra. Det är likadant för mig. Det blir errors ävenom brännaren accepterar hastigheten. så blir det fel. Spelar ingen roll om det är Memorex eller Traxdata. Men när jag går ner ett snäpp så funkar det. Allting skall gå med maxhastighet i dag. Det är nog ett försäljningsknep dom använder för att höja försäljningssiffrorna.

 

Soppkastrullen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...