Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Excel: Fler dataelement i pivottabell/rapport?

dvdjeppe

Recommended Posts

Hej!

Jag försöker ta fram en budgetrapport med pivottabeller. I radfälten har jag angett aktiviteter i två nivåer. På samma rad i rapporten vill jag visa siffror för Investeringar, Omkostnader, Resurser samt Totalt för dessa aktiviteter. Som grund för pivottabellen har jag en tabell där dessa siffror anges i fyra kolumner.

Problemet är att det inte verkar gå att dra fler än två dataelement till pivottabellen. Jag kan dra Investeringar och Omkostnader till tabellen. De hamnar då under varandra och i rapporten presenteras de snyggt och prydligt i två kolumner. Men om jag drar ett tredje element till tabellen, t ex Resurser, så hamnar det i en ny kolumn i tabellen och allt blir jättekonstigt.

Någon som vet hur jag kan lösa detta, alternativt, hur jag kan presentera dessa data på något annat sätt med pivottabeller?

undrar

Jesper

[inlägget ändrat 2004-09-23 10:37:07 av dvdjeppe]

Pivottabeller är smidiga men ack så kluriga att använda.

Jag får inte helt klar för mig vad du önskar, såpass stor erfarenhet av pivottabeller har jag inte.

är det något liknanden figurer du önskar?

I sådana fall, testa de olika fördefinierade formateringarna som finns. Denna är gjord i Rapport 1 format. Formateringarna verkar kunna göra saker med tabellerna som inte är möjliga på annat sätt.

Och ja, du kan bygga upp rapporten på annat sätt. Allt som en Pivotabell kan göra går öven att utföras via formler. Men det är mycket enklare och kraftfullare om du lyckas få till Pivotabellen.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

[bild bifogad 2004-09-23 10:48:34 av Monshi]

624586_thumb.jpg

Tack för hjälpen. Lyckades dock fixa till rapporten på egen hand. Upptäckte att istället för att dra elementen till tabellen i tabelläget, så är det bättre att gå in i Wizarden - Layout och sedan klippa och klistra där. Då funkade det!

Jesper

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...