Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hal.dll


yeppe

Rekommendera Poster

Skrlver via handdatorn...

 

Kan ej starta XP. Fil saknas eller är skadad (hal.dll),

Kopierade en ny från XP-skiva. Hjälpte ej.

 

Valt reparera då jag bootar från CD. Hamnar bara i DOS-läge.

 

Vad göra?! Hjälp...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du startat i recovery konsoll och kopierat med expand dincdrom:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll ?

 

alternativ:

[log]HAL.DLL MISSING OR CORRUPT ERROR MESSAGE

 

If you get an error regarding a missing or corrupt hal.dll file, it might simply be the BOOT.INI file on the root of the C: drive that is misconfigured

 

Here's what to do:

 

1. Insert and boot from your WindowsXP CD.

2. At the first R=Repair option, press the R key

3. Press the number that corresponds to the correct location for the installation of Windows you want to repair.

4. Typically this will be #1

5. Type bootcfg /list to show the current entries in the BOOT.INI file

6. Type bootcfg /rebuild to repair it

7. Take out the CD ROM and type exit

 

[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär! Då var man tillbaka på banan (internet) igen.

 

Det gick inte att köra expand till c: endast kopiera vanligt. Därför fick jag kopiera med expand till annan partition först och sedan kopiera därifrån. Då fungerade det!

 

Från allra första början var problemet att datorn hände sig direkt efter uppstart. Det var efter en omstart som datorn sedan meddelade att "hal.dll" var kass. Problemet med att datorn hände sig kvarstod. Gick inte att göra någonting.

 

Det var inte så mycket att trassla med (längesedan den formaterades) så jag säkerhetskopierade mina filer i felsäkert läge och formaterade. Direkt efter den nya installationen så fick jag meddelande om virus (Backdoo.RBot.Gen)! Fråga mig inte hur det hamnade där, datorn var ju nyformaterad. Kanske ligger kvar i något minne?

 

Nåväl, nu har jag fått bort viruset manuellt (mer än vad F-secure klarade av).

 

Det mest komiska av allt är att jag åkt på virus direkt efter jag uppdaterat till SP2 och bytt antivirusprogramm drån Norton till F-secure. Båda handlar ju om säkerhet om man säger så...

 

 

Mvh

Yeppe - Med nästan en tom HDD

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...