Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

audiophile problem,hjälp,snälla.


gullet

Rekommendera Poster

snälla hjälp mig.köpte ett audiophile2496 å tryckte i min hp, 80gh

256mb ram.har precis börjat med det här med musik/data så har inte blitt varm ikläderna ännu. får inte ut någet ljud alls.tar tacksamt imot all hjälp ja kan få.kan inte röra volymkontrollen på kontrollpanelen ,verkar ha hängt sig.har ja instalerat rätt? vad ska ja inst från cd,n ock vart.

vilka inställningar bör ja göra i deltakontrollen.(dj-a dålig på engelska

så det går ju inta å läsa sig till det heller.snälla beskriv utförligt i rätt

ordning hur ja bör göra. suupermånge tack.hälsn linda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på http://www.sweclockers.com/ forum och sök på Audiophile, så bör du hitta en hel del likadana frågor besvaras. Både jag själv och andra har skrivit utförliga svar där(ska gå och lägga mig nu, tyvärr:)).

 

Annars, tidningen Studio har väl en hemsida också ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

titta runt där men hitta tyvärr inget liknande problem.har försökt

många timmar att få ordning på detta idag utan resultat.

när jag instalerade maskinvaran fick jag medelandet att detta inte var en godkänd produkt av win och rekomenderades att avbryta instalationen??

rycker jag ut ljudkortet funkar volymkontrollen direkt,med det i- inget ljud alls?ja blir knäpp.vad gör ja för fel.(kör win xp)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja:

gå in på http://www.m-audio.net/ och ladda ner den senaste drivrutinen, 1.007, den är *mycket* bättre än den som ligger på skivan. Att Windows XP varnar för att det inte är en godkänd produkt är helt normalt. Du MÅSTE trycka fortsätt så att den installerar ändå(det handlar egentligen bara om WHQL-certifiering vilket MS tar rejält betalt för, hw-tillverkarna har inte råd att pröjsa för varenda drivrutin dom framställer). Efter installationen måste du starta om, sen fortsätter installationen efter omstart, välj att Windows skall söka efter bästa drivrutin så hittar det den du just installerat. Varningen kommer antagligen att komma upp igen, tryck fortsätt, så skall det vara klart sen. I princip skall du inte behöva göra NÅGONTING efter detta. Det skall fungera "by default". Du kan ju starta om en gång till, så att M-Audios kontrollapplet dyker upp nere i systray, annars finns den i kontrollpanelen. OM det inte fungerar ändå, se till att du har eventuellt integrerat ljudkort på moderkortet avstängt i bios. Kolla Windows egen Ljudkontrollapplet i kontrollpanelen och se till att "M-Audio Multichannel" är valt som ljudkort på alla ställen. Då SKALL det fungera. Tänker du använda kortet i diverse musikredigeringsprogram måste du se till att välja M-Audio ASIO som ljuddrivrutin i respektive programs egna inställningar för att det skall fungera bäst. Även i enklare program, som Winamp, kan det vara värt att välja ex Direct Sound 2.0 och M-Audio Multichannel istället för Windows Standarddrivrutin för bästa resultat i WInamps egna inställningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har också köpt ett audiophile 2496 nu. Och jag har också problem, det bara brusar...

 

När jag kollar i kontrollpanelen på volymkontrollerna så finns det ingen recording när jag har valt m-audio delta AP multi. Detta gör att jag antar att det är nåt fel i installationsläget. Jag sitter också med XP men det ska fungera ändå tycker jag.

 

Man känner sig så hjälplös eftersom det är första gången jag försöker mig på att bygga nån slags enkel hemmastudio.

 

Tacksam för svar

 

// Kingdahl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kollar i kontrollpanelen på volymkontrollerna så finns det ingen recording när jag har valt m-audio delta AP multi.

 

Bara för att klargöra: menar du nu Audiophiles kontrollpanel, eller Windows standardmixer för ljud? Om du har valt Audiophile som default-ljudenhet för Windows, så styr du sedan dess kopplingar och nivåer via Audiophiles egen kontrollpanel (inte Windows dito, alltså).

 

Kolla att du har kopplat rätt, och att kanalerna är aktiverade (ej mute förkryssat), och volymen uppdragen. Program som Mediaspelaren, Winamp etc, brukar som standard använda sig av det Windows har satt som default ljudenhet, men i sequencers och redigeringsprogram typ Cubase, Sonar, Sound Forge etc kan man behöva ställa in rätt drivrutin manuellt, så om du använder något sånt program se över inställningarna för det. Det bör vara M-Audio (eller Delta) ASIO.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm ok. Tack som fan för ditt svar, gör att jag känner mig lite mindre ensam :) Nu till att reda ut problemen vidare...

 

Jo jag menade alltså windows volymngrejer, men då ska jag alltså bortse från dom. Det lämnar dock ungefär lika många frågor kvar.

 

Jag får ju då inget ljud ut från kortet mer än brus i olika former, har försökt ställt in det mesta. Mellan micen och ljudkortet har jag en behringer mic200, skulle kunna vara den som spökar. Fast eftersom winamp får tokspelet när jag försöker spela nåt, så antar jag ändå att det är kortet som är felorsaken. (vart ändrar man såna inställningar i winamp?) Volymen på mic200 rör sig också när man låter, så från micen till den är det nog inget fel.

 

Känns som man skulle behöva prata i realtid om detta, här har man lagt ut massa pengar på att få spela in saker seriöst och sen funkar det inte. Det riktigt kliar i mina gitarrfingrar :)

 

// Kingdahl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Woho! :D

 

Det var ett kopplingsfel. Dom på musikbörsen som trodde när jag inhandlade att jag var dum i huvet, dom vet nu ;)

 

Nu kan jag slutföra inspelningen av skivan som kommer göra mig till en etablerad känsloförmedlare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...