Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lön ???


Thomas11

Rekommendera Poster

Nyexaminerad MCSE inte jobbat i branchen tidigare men hållt på privat.

Ett företag med ca 20 klienter 4 servrar(web,ras,printer,fil).Ska vara It ansvarig vilket innebär felsökning uppgraderingar inköp av nya programvaror m.m.

Jag är 30 år.

Vad borde min lön ligga på ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det berror på vad du vill jobba för och vad de vill betala. Det verkar inte finnas några fasta priser vad jag vet. Allt mellan 18-25 000 har jag hört talas om. + lite verktyg fringisar typ mobile, internet, bärbar samt tidningar, dataliteratur och kurser... t.ex. 2 000-2 500 per månad för vidareutveckling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen det är ju alla fall en fingervisning och det var ungefär jag trodde att det skulle ligga.

 

MVH

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag var lovad jobbet men i sista sekund sa dom att dom hittat någon annan.Så det han aldrig bli någon löne förhandling.Men jag hade tänkt och begära 22000-24000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK,

 

Jag skall kräva mer län märker jag nu...jag har 17000 jobbar i sthlm och har 70 maskiner och ca 8 NT servrar. Jag har i och för sig ingen utbildning...men jag har haft intresse hela livet+ att jag har jobbat med liknande arbetsuppgifter i snart 3 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skämtar du ?!!

Och det spelar lite roll att du inte har certifieringar men 17000......

Fast det är klart vilken roll har du ?!

Om du är ensam ansvarig så kan du nog utan problem begära 25-30.Är ni flera så beror det ju på vilken possition du har.Men hur som helst din lön är för lite om det nu inte är så att du är 16-20 år.Ni behöver inget folk förrästen ?!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är dataansvarig för hela företaget, vilket innebär daglig support på 50 maskiner i stockholm och 20 maskiner runt om i landet. utöver maskinerna har jag ca 15 skrivare och totalt är det ca 10 NT servrar.

 

Jag har ansvar för allt..när det gäller data egentligen. Det jag inte ansvarar för är Firewallen och att konfigurerara routrar och switchar...

 

Vad tycker du att jag borde ha?? Och sen jobbar jag ju i stockholm. I dagsläget behöver vi ingen fler..men du kan väl skriva din mailadress så kan jag höra av mig om det dyker upp någonting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en jämförelse har jag en kompis som är 24 år jobbar i branchen i ca 1,5 år och är dataansvarig med ca 25 klienter och 3 servrar(tror jag)samt ett par skrivare.Han fick som ingångslön för 3 månader sedan 22500.Boroende på din ålder tycker jag att 30000 borde inte vara något problem.Men det beror ju också på om det är statligt eller privat.Statligt så kan du räkna med minst 5000 i skillnad ,alltså straxt under 25000.Personligen tycker jag din lön är ett hån mot dig.Stå på dig och begär en ny löneförhandling.

 

Lycka till

 

MVH

 

Thomas

 

thomas-c@swipnet.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Eriksson

Nu kanske läget är annat uppe i Stockholm lönerna brukar ju vara lite högre där, då det är lite dyrare att leva där..

 

Men här i Göteborg är det inte många företag som betalar över 20 000:-

 

Är man dessutom nyeximinerad MCPS så ska man vara glad om man får över 16 000 i ingångslön.

 

Även MCSE har det tufft här, vet flera som jobbar för ca 17-19 000 i månaden..

 

Men som sagt detta är Göteborg, här går majoriteten som gått MCPS/MCSE/CNA/CNE kurser utan jobb..

Det är väldigt lite efterfrågan här på typ nätverkstekniker/IT-Tekniker/ PC-Tekniker.

 

Var inne just och kollade på Arbetsförmedlingen

Den senaste månaden så finns det ca 4 Nätverkstekniker jobb.

 

Så det är väl ett par tusen som söker dessa tjänster.Så då kan man inte begära typ 18 000:- då det finns hur många som helst som jobbar för mindre.

 

Detta beror på att det inte ligger så många stora IT företag här, men det börjar bli lite bättre, inom ett par år kanske efterfrågan är lika stor som i Stockholm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30000:- för en sketen nätverkstekniker?

 

Vakna upp!

Det är bara systemvetare(datorkonsulter)som har kundkontakter som kommer upp i de löner du pratar om. En nätverks tekniker har ju ungefär samma teknisk kompetens som en bilmekaniker, dock en annan platform så att säga.

 

Själv är jag säljare(säljer belysning)och tjänar 20000:-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20000:- för en sketen säljare!

 

Säljare är ju samma sak som ungarna som säljer majblommor och kvällsposten. En säljare behöver ju bara kunna knyta en slips och le snyggt. Kanske kunna läsa och köra bil men då ska man väl ha lönepåslag.

 

VÄX UPP - SKAFFA ETT LIV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp vi säljare har det lätt!

Fri bil (V40 2.0T)

Fri mobiltelefon

Laptop

För inte att tala om alla hotell man får ligga på.

Bonusresor mm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du ny säljare ???

Själv har jag bott ganska mycket på hotell och det är väl knappast något man tycker är speciellt kul efter ett tag.

Mobil: Ja det får man ju i princip vad man än jobbar med idag.

Fri bil: Fri och fri du betalar väl skatt på skiten ?!

Bonus resor: Det ska väl vara det dårå.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller hotell övarnattningarna så tog jag i lite.

Mitt säljdistrikt är Värmland och Dalsland. Bor själv i Karlstad. Inte ofta jag övernattar på hotell.

Men det retar ju alltid någon ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

öhhh...skämtar du????? Var i Sverige jobbar du?????

 

Vad har du pluggat innan du tog din MCSC???? Vad är du konsult i??

 

Du måste vara lurad!!!!!!!!!!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Dalarna, och jag jobbar som konsult mot ett större företag här. Min beläggning är inte 100% för då får jag 1000-2000 till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK..men då blir det 16-17000...då är det ju rätt ok...fast långt ifrån bra.

 

I och för sig beror det helt på vad du gör och kan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mcsa.r.cne1

Jo, det är samma läge här i Norrbotten. Länsarbetsnämnden har fullständigt FLÖDAT länet med certifieringsutbildningar, så lönelägena är skitdåliga eftersom det finns massor av folk certifierade till tänderna, men utan jobb eller praktisk erfarenhet. Själv hade jag 16000 som ingångslön, vilket är mindre än vad jag hade när jag jobbade som socialsekreterare... :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...