Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig med 3 gåtor (behöver svaren snabbt)


lernfelt.uu

Rekommendera Poster

Hej! Skulle behöva lite hjälp med 3 mer eller mindre matematiska gåtor. Det är lite bråttom (ska lösas innan kl 16 så snabbt svar premieras med ... en guldstjärna samt idolstatus hos mig)

 

1. Man har 8 bollar och en balansvåg. 1 av bollarna väger mer än de andra 7. Vi får bara använda balansvågen 2 ggr för att avgöra vilken boll det är som väger mer. Hur gå tillväga?

 

2. Vad är klockan, när det för 3 timmar sedan var dubbelt så långt till kl. 10, som det är om en timme?

 

3. En tupp kostar 5 gian, en höna kostar 3 gian och för en gian kan man köpa 3 kycklingar. För 100 gian kan man köpa 100 fåglar. Hur många tuppar, hönor och kycklingar kan man då köpa (alltså kombinationen)

 

Vore guuld om ni kunde hjälpa mig med detta. Plus att detta med gåtor är så himla roligt att ni får en liten stunds lekande helt gratis =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på ettan fixar jag bara med 3 vägningar:

 

Lägg 4 i varje skål. I den skål som väger minst, plocka bort alla kulor. Lägg över 2 från den som väger mest. Nu ligger det 2 kulor i varje skål. Ur den som väger minst plocka bort kulorna och för över en av de 2 resterande kulorna och väg igen. Får fundera ett tag till tror jag

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. (Förutsätter att de 7 andra väger lika mycket, annars går det inte). Lägg 3 i varje vågskål. Om nån väger mer finns den tyngre bland dem, väger de lika finns är den bland de 2 som inte vägts. Upprepa.

 

2. Det är alltså 4 timmar mellan de två intressanta klockslagen a och b (3 timmar sen/om 1 timme). Om avståndet a->10 ska va dubbelt så stort som avståndet b->10 och avståndet a->b är 4 så måste även avståndet b->10 vara 4.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här borde stämma va:

78 kycklingar = 26 gian

18 hönor = 54 gian

4 tuppar = 20 gian

 

78+18+4 = 100

 

26 + 54 + 20 = 100

 

= 100 fåglar och 100 gian

 

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. (Förutsätter att de 7 andra väger lika mycket, annars går det inte). Lägg 3 i varje vågskål. Om nån väger mer finns den tyngre bland dem, väger de lika finns är den bland de 2 som inte vägts. Upprepa.

 

Jag är lite trög idag, förklara hur du hittar den tyngre om den finns bland de 6 första. Du har ju då 3 kulor kvar där den tyngre är en av dem, hur tar du reda på vilken kula som är tyngst på en till vägning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite trög idag, förklara hur du hittar den tyngre om den finns bland de 6 första. Du har ju då 3 kulor kvar där den tyngre är en av dem, hur tar du reda på vilken kula som är tyngst på en till vägning?
Väger två av dem. Väger de lika mycket så är det den tredje som är tyngst.

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väger två av dem. Väger de lika mycket så är det den tredje som är tyngst.

 

Hehe, tack Erik. Som sagt, trög idag =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, tack Erik. Som sagt, trög idag =)
Måste erkänna att jag kliade mig i huvudet rätt länge innan poletten föll ner :)

//Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemen är troligen redan lösta, men jag gör ett försök utan att läsa de andra svaren:

 

1) 3 bollar på varje sida. Om båda sidorna är lika tunga så finns den tyngre bollen bland då två resterande. Väg då två separat och få fram den tyngre. Om någon av sidorna i vägning 1 är yngre: tag två bollar och kolla vilken som är tyngre. Om båda väger lika mycket så är den tredje bollen den tyngre.

 

2) Klockan måste vara 5? Om 1 timme är det 4 timmar kvar till klockan 10, men för 3 timmar sedan var det 8 timmar kvar.

 

3) Denna gåta är något oklar. Vad menas med att man för 100 gian kan köpa 100 fåglar? Går gåtan ut på att man endast ska köpa 100 fåglar, och inte tex 300 kyclkingar? :) Hur som helst så har jag glömt hur man ställer upp den förhållandevis enkla ekvationen. Vet att vi sysslade med dylikt i någon enkel (kanske B eller C) matematikkurs på gymnasiet.

 

Gåtorna verkade inte vara så svåra!

 

 

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"2) Klockan måste vara 5? Om 1 timme är det 4 timmar kvar till klockan 10, men för 3 timmar sedan var det 8 timmar kvar."

 

"om 1 timme är det fyra timmar kvar till klockan 10", ja då "måste ju klockan vara 5.

 

"men för 3 timmar sedan var det 8 timmar kvar"..

 

Här får ni ett jävligt intelligent svar så det ryker om det:

Personen som "mäter tiden" finns på ett jet-plan..

:thumbsup:

 

[bild bifogad 2004-09-22 16:18:09 av virtuosen]

624295_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningarna:

 

1.1. Dela upp i tre högar (3 + 3 + 2)

1.2. Väg treorna mot varandra:

jämvikt = bollen som skiljer finns bland de två

icke jämvikt = bollen som skiljer finns bland de tre som väger mest.

 

1.3. Väg de två bollarna mot varandra (eller två av de tre om tre-hög) :

jämvikt = tredje bollen väger mest (kan inte uppstå med två-högen)

icke jämvikt = bollen som väger mest väger mest.

 

2.

(10 - (x -3) )/2 = (10 - ( x + 1) ) =>

10/2 -x/2 + 3/2 = 9 - x =>

13/2 - x/2 = 9 - x

x/2 = 18/2 - 13/2 =>

x = 5

 

Klockan är 5. Verifiera:

 

Om en timme är klockan 6, vilket ger 4 timmar till 10

för tre timmar sedan var klockan 2 vilket ger 8 timmar till 10.

 

8 timmar = 4 timmar * 2

 

3.

Vi har ekvationerna:

5x + 3y + z/3 = 100 och

x + y + z = 100

 

Med tanke på att det är ett ekvaktionsystem med två ekvaktioner och tre obekanta som finns det inte en entydig lösning.

 

Om vi löser ut x och y mot z, så får vi:

 

y=200-7z/3

x=-100+4z/3

 

För z kan vi ställa upp en del villkor.

0<x,y<100

 

100<4z/3<200 ger

75<z<150

 

100<7z/3<200 ger

43<z<85

 

z skall dessutom vara jämnt delbart med 3. Möjliga z värden som sträcker sig från 75 till 85 är z=(75,78,81,84)

 

Sätt in möjliga z värden i ekvaktionerna.

 

Jag fick:

 

78 kycklingar = 26 gian

18 hönor = 54 gian

4 tuppar = 20 gian

 

78+18+4 = 100

26 + 54 + 20 = 100

 

= 100 fåglar och 100 gian

 

Så there you have it!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man fråga varför du behövde svaren innan 1600?

 

Hehe, om man tittar på användarnamnet kan man kanske gissa sig till att det var en inlämningsuppgift på Uppsala Universitet. Vad vore en utbildning utan genvägar? =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Universitetsnivå?

 

mmmh, nja, tror inte det. Introduktionskurs kanske?

 

Dock lite kul med lite hjärngympa.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, arbetsmarknadsdag och Deloitte hade en tävling där man kunde vinna en praktikplats på deras Stockholmskontor. Jag märkte det lite sent så jag tog hjälp av er grabbar! =) Håll tummarna nu...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personen som "mäter tiden" finns på ett jet-plan..

?

 

Japp. Världen är indelad i 24 tidszoner. Innan uppfinningen "jetplanet", var detta inget större problem. Numera kan man exempelvis flyga från Europa till USA (tar cirka 7-8 timmar), och ändå kliva av planet *samma timma* eller nästan, som klockan var när man steg på planet i Europa..

 

Såg en rolig film vid ett tillfälle, där huvudpersonen skulle "claima" ett arv senast "onsdag den 31:ste klockan 12". Hans fiender skrattade gott att han missat "deadlinen", men då sa hans klurige advokat följande:

"Eftersom det inte stipuleras i testamentet "vilken lokal tid" som testator menat, så kan ju min klient "flyga bakåt i tiden" och "claima" arvet i rätt tid...."

 

Smart advokat..

Jag har (efter det jag sett filmen) börjat lägga märke till att bolag (främst) skriver "kl. 12:00 CET i Stockholm", där CET och tidpunkten samt platsen innebär att ingen klurig lagvrängare kan "göra sitt jobb" på det sättet som i filmen i alla fall..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...