Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar ej - ibland


TicoRoman

Rekommendera Poster

Nyligen bytte jag moderkort, eftersom det gamla strulade på något sätt. Resultatet är att allt fungerar fint förutom att datorn ibland helt enkelt inte vill starta!

 

När jag trycker på startknappen så startar alla fläktar, hårddisken knastrar lite men skärmen vaknar inte till liv. Ibland hörs även skärmen lite men den körs inte igång.

 

Datorn (skärmen) startar igen som vanligt efter någon tid. Jag brukar låta den stå avstängd 15-20 minuter och då fungerar det.

 

Eftersom felet började i samband med moderkortsbytet så misstänker jag att det beror på det. Vad tusan är fel? Kan jag ha glömt något vid "nymonteringen"?

 

Moderkortet är http://www.asrock.com/product/product_k7s8xe+.htm

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande problem med mitt moderkort (ASRock). Jag kan stänga av och sedan starta datorn igen utan problem men det går inte att välja starta om. Då går inte skärmen igång. På själva datorn verkar det som om uppstarten sker normalt med blinkande cd-spelare och hårddisken som låter, men det är ju en gissning eftersom jag inte ser något.

 

Jag ringde datorbutiken.com som jag köpt moderkortet av och de sa att datorn kräver så mycket ström vid omstart att jag behövde köpa nytt nätaggregat. Jag köpte ett 350W men det var inte problemet, det går ändå inte att starta om datorn. (Jag frågade vad som krävde så mycket mer ström vid en omstart än vid en vanlig start men det visste han inte.)

 

Mitt moderkort: http://www.asrock.com/product/product_p4vt8.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råder dig att först och främst ta bort alla enheter som inte måste sitta kopplade på/till moderkortet och helt enkelt testa med de viktigaste. Processor, minne, hårddisk osv.

 

Fungerar det då kan du lokalisera problemet med att testa övrig hårdvara en efter en.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Olsson

Jag har också upplevt det på en maskin jag har här. Felet försvann vid moderkortsbyte så det var troligen moderkortet som var problemet.

 

Förmodligen var det power-good-signalen från nätaggregatet som inte blev bra tillräckligt snabbt, dvs moderkortet tycker att nätagget är för dåligt.

 

Just genom att koppla bort allting annat så kan man se om moderkortet blir lättare att starta. Kanske är det +12V som tar för lång tid på sig att bli bra pga hög startström hos fläktar, hårddiskar mm. Att byta nätagg kanske inte alltid hjälper om inte det nya aggregatet klarar högre ström på t.ex +12V. Ett 250W och ett 350W kan mycket väl ha samma maxström på +12V eftersom den senare kanske är anpassad för dubbel-processormoderkort och ger högre ström på lägre spänningar..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att framför allt bildskärmskortet sitter ordentligt i sin slot. Det kan ibland inträffa att kontakten mellan bildsärmskortet och moderkortet blir dålig, och då får man just det fenomen du beskrivit. Allt startar, men bildskärmen är död.

 

 

Edit: stavfel

[inlägget ändrat 2004-09-22 13:58:37 av pegee]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...