Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det skummaste hittils...?


Johan Karlsson

Rekommendera Poster

Johan Karlsson

Jahapp, man trodde att man varit med om allt...men när jag kom över en gammal IBM Aptiva Pentium 166Mhz och skulle mig på och radera hårddiskarna så hände nått underligt!

 

Jag startade datorn med en enkel win 95 boot-disk och körde fdisk i dosprompten. Jag tog partitionerna och startade om datorn...det var då det skummaste hände...datorn startade upp som vanligt och började läsa från boot-disken, men sedan lade den av...(ett streck stod och blinkade på skärmen). Jag provade med tre olika boot-disketter och även med att boota från win98 cdromen...men varje gång samma resultat!!!

 

Vad kan ha hänt...? Har aldrig varit med om nått liknande! Jag trodde man kunde rensa hårddisken på vilken dator som helst utan att den inte går att boota från en boot-diskett! Det gick ju att boota från boot-disketten medans win95 fortfarande låg på hårddisken, men alltså inte efter jag tagit bort partitionerna på min hårddisk! Jag har kollat i bios, men inte hittat några speciella inställningar som kan lösa problemet. Hur ska jag kunna installera ett OS när jag inte ens kan boota från diskett eller win98 cd-rom???

 

Behöver hjälp omgående!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kanske har som på en del av compaqs datorer, att en del av bioset ligger på hårddisken. du kan väl kolla om det finns någon recovery diskett eller skiva att skaffa från ibm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Karlsson

Jo, det fanns en recovery-cd, men eftersom datorn vägrar boota från cd eller från diskett så går det inte att köra igång recovery-skivan. Klurigt värre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Karlsson

Hmm, jag löste problemet genom att köra en bios-updatering. Jag vet fortfarande inte varför den inte ville boota.

 

Nu har jag dock fått ett annat problem. Jag kan starta installationsprogrammet för win 98, men när har laddat installationsguiden så stannar den vid 100%, precis innan den ska börja steget "samla information om datorn" , och meddelanderutan "Installationsprogrammet avbröts, installationsprogrammet kan inte fortsätta, tryck OK för att avsluta...". Och inte får man nått meddelande om VARFÖR detta skedde!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Karlsson

Hmm...verkade som cd-romen inte gillade att vara slave till hårddisken...så jag satte den som master på andra ide:n och sedan dess har allt fungerat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...