Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Macen dog...


Håkan Klingén

Rekommendera Poster

Håkan Klingén

Satt och surfade som vanligt... fick systemfel och skulle starta om och eftersom skärmen låst sej drog jag ur sladden, som vanligt... men nu är datorn död... Vad ska jag göra??? Jag har deklarationen och allting på den datorn.

Tacksam för hjälp! (Jag är användare, inte datorexpert) Har haft min performa 6200 i fyra år och den har aldrig gjort så här mot mej förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte svara på ditt inlägg även på WebForum (http://www.webforum.nu/) men ser att du ställt frågan även här:

 

Du avslöjar faktiskt en viktigt sak i ditt inlägg... du har haft din 6200:a i 4 år och aldrig haft problem. Det kan faktiskt vara så enkelt att ditt PRAM-batteri har dött och behöver bytas.

 

Men för att vara riktigt säker behövs mer information för att kunna hjälpa dig.

 

Hur mycket minne har du i datorn, vilken version av Mac OS kör du och hade du gjort något innan datorn krashade (förutom att du surfade). Det vill säga, installerat något nytt program eller tillägg eller anslutit någon ytterligare hårdvara?

 

När du säger att datorn är död, är den helt död? Dvs ingen ström in till datorn? Eller ser du att det är ström men datorn startar inte? Startar datorn men hittar inte hårddisken (ledsen mac eller diskettsymbol med frågetecken)?

 

Min första instinkt är dock PRAM-batteriet om det aldrig blivit bytt på 4 år. Då kan datorn heldö utan vidare eller så bråkar den interna klockan med felaktig datum och tid... det brukar variera beroende på vilken dator man har.

 

Som sagt, försök svara på mina frågor så ska vi nog kunna hitta felet.

 

Med vänliga hälsningar,

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Klingén

Efter ett antal försök, känt på alla sladdar, slitit mitt hår m.m. gjorde jag lite annat ett par timmar. Nu funkar den igen...

Tack för att du tog dej tid att svara. Jag återkommer om det behövs.

mvh Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 8500/120 har också slut på batteriet, men när jag har den "stand-läge", d.v.s avstängd, men strömmen till den krets som den är kopplad i fungerar det som om batteriet var friskt. Det är bara om jag stänger av eltillförseln på kontaktlisten som den är kopplad till som datumen försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Håkan Klingén

Igår lät jag byta PRAM-batteriet och trodde att allt var frid och fröjd. Men nu har den dött igen. Går inte att få igång.

Tror jag har 64 mb minne och system 7.5.3.

Jag har inte installerat någon ny mjukvara eller hårdvara.

Vad kan ha hänt månntro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara problem med nätdelen i datorn... kostar pengar att byta! :(

 

Be en Apple-tekniker titta på datorn och ge dig en prisuppgift om vad det skulle kosta att fixa problemet.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Håkan Klingén

Hur ska jag annars stänga av datorn "ordentligt" för att kunna starta den igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du anvander val omstartskommandon?

 

Control+Kommando+(tangenten langst upp till hoger)

 

Det kan vara ide att kontrollera minnena. Oppna chassit och kontrollera att alla minnesmoduler sakert finns pa plats. Om nagot minne inte riktigt ar pa plats kan det ge beskrivet symptom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...