Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybyggd dator hänger sig nästan direkt...


henkemail

Rekommendera Poster

Köpte precis en ny dator i delar som jag valt ut och plockat ihop själv:

 

- Moderkort: MSI NEO-LSR/Socket478 VIA PT880 ATX

- Minne: DDR-PC3200-512MB 400MHz PC3200 184p

- Gfx: PNY Verto GeForce FX 5200 8x AGP 128MB 64Bit

- CPU: Pentium 4/3.0GHz 478P 800MHz 0.09u 1MB

- DVD-brännare: LG DVD+/-RW/12x4x16 40x24x40 IDE

- Chassi: AOpen H500C P4 300Watt

- HD: Maxtor DiamondMax Plus 9, 160 GB 7200rpm UATA/133 8MB

 

Jag har byggt ett flertal datorer tidigare av olika modell, så jag väntade mig inget strul....... men självklart när det är man själv som ska ha datorn.. så verkar det inte vara något annat än murphys lag som gäller... ;-(

 

Jag satte ihop delarna, inga problem. Det vackra chassit glänste som en skyskrapa på manhattan i solnedgång... tryckte på knappen....

 

Det första jag slogs av var att prcessorfläkten surrade ovanligt högt. Men det var inte det värsta.. efter att minnet räknat upp och de olika enheterna bläddrat förbi (hd, dvdrw etc.) så blev det bara svart... och datorn svarade inte längre på ctrl alt del.

 

Jag tänkte att det kanske kunde vara en bios-fråga. Startade om, gick in i biosen och ändrade lite. (Då jag bland annat inte hade någon floppydrive installerad vid första testtillfället så valde jag bort denna i biosen. Tänkte att det kunde vara detta som fått den att vrålhänga.)

 

Testade igen.. men icke.. har sedan i fredags testat en myriad olika grejer för att försöka utröna vad det kan vara som är fel med dataskrället. Dessa grejer inkluderar bland annat:

 

- testat med ett annat minne (PC3200 256Mb)

- testat med ett annat grafikkort (Winfast Geforce 2)

- testat att boota med diskett

- testat att boota från cd-skiva

- testat att köra utan floppydrive.

- testat att köra utan hårddisk

- testat att köra utan DVD-brännare

- testat att köra utan CD-spelare

- testat att köra med ENDAST floppy (utan cd/dvd/hd)

- testat att köra med ENDAST cd (utan floppy/dvd/hd)

- testat att köra med ENDAST dvd (utan floppy/cd/hd)

 

i samtliga dessa fall hänger sig datorn förr eller senare. alltså drar jag slutsatsen: inte minnesproblem. inte grafikkortsproblem. inte fel på de cd-skivor eller disketter som jag använt. dvd-brännare och cd-spelare har jag dessutom testat i en annan dator och där funkar dom perfa.

 

ibland när den är på mindre trilskande humör kan den komma så långt att den börjar boota från diskett eller cd-skiva.. men förr eller senare hänger den sig alltid... eller så kommer det felmeddelande att "the program ended abnormaly..." eller "program failure" etc... i vissa fall bara startar datorn om sig utan förvarning, och ibland så fryser den sig helt så man måste trycka resetknapp för att starta om.

 

exempel 1:

bootar från diskett med programmet "partition magic 8". i vissa fall hänger sig datorn under tiden programmet laddar. dvs fryser helt så man får trycka resetknapp. ibland kommer man in i programmet. lyckades till och med partitionera/formatera hårddisken vid ett tillfälle (vilket ledde tankarna till att hårddisken i alla fall är ok). även inne i programmet startar datorn om sig eller hänger sig plötsligt ibland.

 

exempel 2:

bootar från WinXP-cd kommer till blå skärm där det står att drivrutiner laddas etc.. jag har en känsla av att allt går en aning långsammare än vad det brukar göra när jag kört denna cd-skiva på andra datorer. det känns segt helt enkelt. när drivrutinerna laddats in (om det kommer så långt) blinkar det sedan förbi en text (på samma blå bakgrund) i stil med WindowsXP startas... eller kanske windowsXP-installationen startas... hur som helst sedan blir skärmen svart och sedan blå igen och så står det att windows har avslutats på grund av något alvarligt fel... kontrollera att du har tillräckligt minne och andra systemresurser.... typ... vit text på blå bakgrund i allal fall...

 

mina test har lett mig till slutsatsen att det i alla fall INTE är fel på följande grejer, alltså följande grejer borde fungera:

- minne (osannolikt att två olika minnen ger samma fel)

- grafikkort (osannolikt att två olika grafik-kort ger samma fel)

- dvd-brännare (funkar i annan dator)

- nätaggregat (funkar med annan dator)

- hårddisken eftersom den gick att formatera/partitionera

 

 

===> ALLTSÅ: slutsatsen är således att det snarare borde vara fel på antingen moderkortet eller processorn eller båda.

 

Jag har testat att ta ut batteri ur moderkort som jag sett tips på någonstans. När jag gjort detta och sedan satt i det igen och startar så kommer meddelande typ "felaktigt inställning i cmos" tryck f1 för att gå till setup, eller f2 för att ladda standardinställningar. när jag tryckte på f2 så blev det bara svart och så hängde sig burken åter... testade detta några gånger bara för att se att det inte var någon engångsföreteelse. blev samma sak varje gång.

 

Ok, den här datorn gör mig knäpp... jag vill ju bara att den ska funka *gott damnid*....

 

VAD TROR NI? är det fel på processorn eller moderkortet?

 

har förresten även kolla processortemperaturen som varit kring 52 grader som max. jag tror det är ganska normalt..(?)

 

va kan det vara? jag vill ju veta vilken av grejerna som jag ska

returnera :-|

 

alla tips välkommnas å det varmaste..!

 

hälsningar Henke

 

[bild bifogad 2004-09-20 17:51:56 av henkemail]

623513_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

52 grader låter högt för en P4:a?

Brukar inte de vara svalare utan belastning?

 

AMD brukar beskyllas för att vara stekheta annars. :-)

 

Har du provat att koppla ur allt ovidkommande i datorn och starta utan?

Om du nu t ex har stoppat i nätverkskort och andra instickskort i datorn, menar jag.

 

Jag har testat att ta ut batteri ur moderkort som jag sett tips på någonstans. När jag gjort detta och sedan satt i det igen och startar så kommer meddelande typ "felaktigt inställning i cmos" tryck f1 för att gå till setup, eller f2 för att ladda standardinställningar. när jag tryckte på f2 så blev det bara svart och så hängde sig burken åter... testade detta några gånger bara för att se att det inte var någon engångsföreteelse. blev samma sak varje gång.

 

Du måste återställa standardinställningarna i BIOS igen. När du plockar ur batteriet är det detsamma som om du "nollar" BIOS. All info försvinner.

 

Gå in i BIOS och kolla så att alla uppgifter stämmer. Spara och gå ur BIOS.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också att tempen är lite hög min P4 3.0 800 brukar ligga på mellan 32 - 34ºC (just nu ligger den på 33ºC med flera program igång och efter en timmas körning).

 

Har du laddat chipset drivarna?

 

Låter annars som bios fel, du kanske skall titta på MSI's hemsida efter ett nyare bios?

 

Annars gå igenom sida efter sida i manualen till dina biosinställningar och kolla om något står galet inställt.

Tunna/

 

Mycket väl skriven felbeskrivning föresten.

[inlägget ändrat 2004-09-20 18:14:33 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min P4 ligger mellan 37 och 50 grader beroende på om jag gör mkt eller spelar spel. Men så har jag en 3.2 GHz och den blir ju aningen varmare än en 3.0. Ganska mkt har jag hört. Men den övre gränsen går vid 90 grader så det är ju inte farligt över 50 :) Kör förresten med en Zalman AlCu som CPU-fläkt, på lägsta varvet... kan ju dra på den till max om jag vill, låter nästan inget mer :P

 

PS- Gör det stor skillnad om man installerar chipset-drivarna INNAN drivarna till det inbygda ljudkoret och grafikkortet? Jag installeade grafikkortet först vet jag. Läste ngn stans att det kan bli fel då, spec med ljudet.

 

/Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm... hade släppt tanken på temperaturproblem... men kanske att det kan vara det trots allt. hmm.. fast ändå tycker jag att den borde klara en liite längre stund utan att hänga sig.. max temperatur för dessa processorer är väl ändå typ 70-80 grader? fast jag är osäker på detta.

 

jag har kollat biosen ganska noga efter reset, bra tips annars.

 

har även testat datorn med minimal configuration: dvs endast moderkort, minne, grafikkort och floppy. samma problem då tyvärr.

[inlägget ändrat 2004-09-20 19:12:51 av henkemail]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
henkemail skrev:

hm... hade släppt tanken på temperaturproblem... men kanske att det kan vara det trots allt. hmm.. fast ändå tycker jag att den borde klara en liite längre stund utan att hänga sig.. max temperatur för dessa processorer är väl ändå typ 70-80 grader? fast jag är osäker på detta.

 

Ett trevligt experiment du kan göra är att öppna balkongdörren t ex. Sätt datorn i närheten med öppen låda så att kylig luft blåser in i lådan. Prova starta datorn och se vad som händer.

 

Du behöver inte öppna balkongdörren helt utan bara litegrann.

 

Sen kan du se om du har varmeproblem. Funkar datorn nu så är det varmeproblem du har. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke med hög temperatur är inte att det skulle vara fel på själva prosessorn utan att den får jobba onormalt mycket av någon anledning eller att den har felaktig spänning, men det hade du ju testat.

 

Du har inte råkat få kylpasta på bensidan på prosessorn, det kan i extrema fall leda till att prosessorn inte mår bra i sockeln.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är chipset-drivrutiner?

dessa är väl något som körs i operativsystemet? jag kommer ju aldrig så långt att jag kommer in i något operativsystem.. :(

(eller är det en del av biosen?)

 

uppdatera biosen kanske kan vara en idé. bara inte datorn hänger sig mitt i uppdateringen... :-| då är det väl kört för alltid kan jag tänka.. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testat vad menar du?

kan man ställa in spänning till processorn i biosen eller nåt?

hur vet man om processorn jobbar normalt, eller är högt belastad?

ingen kylpasta på bensidan i alla fall.

[inlägget ändrat 2004-09-20 19:31:57 av henkemail]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja åtminstone på mitt Asus bord finns inställning för spänning i Advanced menu "CPU vcore voltage" .

 

Det du märker om prosessorn jobbar för mycket eller är belastad är att den går varm och är slö...

 

Och, javisst Chipset är för OS, jag misstog mig på hur långt du kommit med XP installationen...

Tunna/

 

Men du har chipset inställningar även i bios...

[inlägget ändrat 2004-09-20 19:35:54 av Tunna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ocksa ett problem med min dator temperatur men jag undrar om detta verkligen stamer eller om jag har program fel efter som min dator sajer att den e uppe i 165 grader och det med 3 flaktar plus flakten pa moderkortet och grafik kortet kans inte riktigt ratt???

 

Men ar det mojligt for en dator att funka i 165 grader????

Borde inte vara det va???

 

Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ar det mojligt for en dator att funka i 165 grader????

Om det är 165°F så är det 73°C då fungerar det, men är på tok för varmt.

Kontrollera att kylflänsen är ordentligt monterad på CPU'n.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, tack för alla tips.

 

har uteslutit temperaturfel i alla fall. har kollat igen och det ligger normalt på ca 40-45 grader. Dock hänger sig datorn fortfarande som tidigare lite slumpvis i uppstartssituationen.

 

Vilket är sannolikast tror ni i det här läget:

 

fel på PROCESSOR eller MODERKORT?

 

Blir det fel på processorer ibland eller..? Uppför sig datorn så här då eller funkar den inte alls.. Kan den börja "processa" fel typ eller nåt.. som kan vara förklaringen till mystiska programfel eller hängningar.

 

Intuitionen säger att det borde vara morderkortet. Någon som invänder?

 

Ska testa att uppdatera biosen idag och se om det kan göra någon skillnad. Jag verkar kunna boota i dos för det mesta i alla fall från diskett. lite orolig dock att datorn ska hänga sig mitt i bios-uppdateringen.. Det verkar ju som att datorn hänger sig så fort man börjar ladda in program eller så...

 

Måste ju skicka tillbaka något av grejerna. Tyvärr har jag varken P4 processor eller 800-moderkort extra som jag kan testa för att se vilken av dem som är fel..

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-21 12:10:22 av henkemail]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Processorn tror jag, men det är en kvalificerad gissning.

Synd att datorn inte verkar vilja boota på någon CD-skiva, för att annars kunde du köra ett testprogram för CPU:n och kolla. Låt det gå under en natt.

 

Fixa ISO:n till den här och prova:

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Där finns otaliga felsökningsprogram bl a för CPU och minne.

 

Var har du köpt dina prylar någonstans? Online?

 

Komplett.se verkar rätt hårda i sina returer. Testar de dina prylar och finner att det inte är något fel så får du stå för fraktkostnaden. Bara så du vet. :-)

 

Vore bra om du hade svart på vitt. Plåta av skärmbilden med en digitalkamera så har du bevis i så fall.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn tror jag, men det är en kvalificerad gissning.

 

Jag skulle nog satsa på moderkortet jag...

 

Kolla om du kan få igång nåt enkelt dosbaserat testprogram från diskett, kanske har du turen att det visar något.

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag uppdaterade biosen från floppy och plötsligt funkar datorn utan problem!

 

antagligen var moderkortets gamla bios inte kompatibel med någon / några av komponenterna (processorn?).

 

har installerat xp nu och kört ett bra tag och datorn har inte hängt sig en enda gång.

 

tack ni därute för alla tips! :thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2004-09-22 18:29:46 av henkemail]

[inlägget ändrat 2004-09-22 18:30:37 av henkemail]

[inlägget ändrat 2004-09-22 18:31:12 av henkemail]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...