Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera om Win XP utan att formatera c:?


Tanner

Rekommendera Poster

Kan man installera om Win XP utan att först formatera hårddisken?

 

Windows XP startar helt plötsligt inte (fått virus??). Har försökt reparera installationen med "Recovery" men C: verkar inte hittas. Har undersökt om det är nåt fel på hårddisken mha Powermax men den hittar inte något fel. Har hört att det ska gå att installera om Win XP utan formatering, men det fungerar ej (det står: "The partition is either too full, damaged, not formatted or formatted with an incompatible file system. To continue installing Windows, setup must format this partition.")

 

Jag har en hel del filer på min hårddisk som jag gärna inte vill bli av med. Finns det någon utväg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kanske kunna fixa det från något annat operativsystem, alltså antingen flytta disken till en annan dator eller köra någon Linux-live (såvitt jag vet finns ingen Windows-live - rätta mig om jag har fel!)

Spara/kopiera/bränn allt du vill ha kvar, radera Windowskatalogen & programkatalogen, pagefile.sys också.

Men se upp! Vissa (alla?) Windowsar sparar eposten i systemkatalogen! Det kan också finnas grejer i programkatalogen att spara, du får nog kolla noga.

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

"Endast döda fiskar följer strömmen!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har många gånger ominstallerat Windows genom att uppgradera befintlig installaton. Sätt i installationsskivan och välj uppgradera. Då behålls alla filer o inställningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå funderat på att sätta in disken i den dator jag använder nu (som en andra hårddisk). Är det svårt, med alla sladdar som ska kopplas mellan hårddisk, moderkort och nätaggregat? Eller hur gör man egentligen? Den fungerande dator jag har nu är ju lite äldre och det verkar inte jättelätt att sätta in hårddisken från den nyare...

 

Tack ändå så mycket för hjälpen så här långt!

 

[inlägget ändrat 2004-09-20 19:31:10 av Tanner]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgradera gör man väl genom att stoppa i xp-skivan när man kör windows? Jag lyckas inte ens starta windows och det finns inget "uppgradera"-alternativ där jag är och härjar (i dos/bios-läge eller vad fasen man kan kalla det?).

 

Men tack ändå!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Tanner skrev:

Jag har oxå funderat på att sätta in disken i den dator jag använder nu (som en andra hårddisk). Är det svårt, med alla sladdar som ska kopplas mellan hårddisk, moderkort och nätaggregat? Eller hur gör man egentligen?

 

Du byglar din tidigare disk till slave. Där finns s k jumper på hårddiskens baksida och ovanför står det Slave, Master och CS (Cabel Select). Du väljer Slave.

 

Sen kopplar du in den vita kontakten på hårddiskens baksida. Passar endast i ett uttag. Kolla på IDE-kabeln på din nuvarande hårddisk i din dator. Där ska sitta en kontakt till. Den kopplar du in på din andra hårddisk. Så långt är det klart.

 

Lägg hårddisken på en hög böcker t ex. Håll inte i den då den inte tål att man flyttar den under pågående arbete. Läsarmen kan riva upp märken i skivorna som gör hårddisken värdelös efteråt om den utsätts för stötar.

 

Nu startar du upp datorn och förhoppningsvis har du en D-disk i Utforskaren nu. Det är hårddisken du kopplade in precis.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit ur "problem"-hårddisken för att kunna koppla den till min fungerande dator. Men jag hittar inte någon s k jumper med texten Slave, Master eller CS på hårddisken. De kontakter/uttag som finns ser du på den bifogade bilden .

 

Mycket tacksam om du eller någon annan kunde hjälpa mig med hur jag ska gå vidare!

 

[bild bifogad 2004-09-21 11:29:11 av Tanner]

[inlägget ändrat 2004-09-21 11:30:30 av Tanner]

623782_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ovansidan av hårddisken brukar schemat för hur bygla finnas. På din bild är från vänster strömanslutning sedan byglingen. Sitter det inte där en bygel på ett stift? Vad är det för disk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bifogad bild visar schemat som satt på hårddisken (SEAGATE) i den fungerande datorn. Den andra hårddisken (MAXTOR DiamondMax Plus 9 200 GB SATA/150 HDD) har ej något schema.

 

Schemat säger att man inte ska ha någon bygel alls för att den ska vara Slave. Byglingen för Maxtor-disken ser lite annorlunda ut, hmm... typ [:::.:] (fast omvänt jmf med tidigare bild) med nånting som liknar en bygel endast på den sista övre "punkten".

 

Vad gör egentligen bygeln? Vad är IDE-kabeln, är det den vita kontakten till vilken det är kopplat gula, svarta och röda kablar? Måste man inte koppla ihop "slave"-hårddisken med moderkortet på liknande vis som "master"-hårddisken är?

 

[bild bifogad 2004-09-21 13:14:53 av Tanner]

623822_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Tanner skrev:

Vad är IDE-kabeln, är det den vita kontakten till vilken det är kopplat gula, svarta och röda kablar?

 

Den brukar vara grå och bred. Undantag för om du bytt mot runda för att få bättre luftflöde i lådan. :-)

 

Normalt är IDE-kabeln en grå bred kabel som sagt. Brukar också finnas en röd linje längs ena sidan, och det är den du alltid ska ha mot strömkabeln.

 

Strömkabeln kallas molexkontakt på fackspråk. Den är vit, kontakten. Sen är där mindre sladdar i olika färger på baksidan. Själva kontakten är har också kantiga hörn, så att du kan bara koppla in den på ett sätt - det rätta.

 

I övrigt visar schemat hur du ska bygla disken för master, slave och CS (Cabel Select).

 

Kabeln överst är en IDE-kabel (nedersta är moddad rund kabel) :

http://www.sweclockers.com/html/artikel/idekabeltips/big/skillnad.jpg

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-21 16:35:47 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, men...

 

Har läst nu att det inte behövs någon bygel för att den typen av Maxtor-hårddisk ska vara slave. Problemet är nu att den befintliga IDE-kabeln inte passar till den nya "problem"-hårddisken (som har en annan typ av kabel, röd och relativt smal i jämförelse med en IDE-kabel). Kan man lösa det på nåt sätt?

 

All hjälp uppskattas!

[inlägget ändrat 2004-09-21 16:46:35 av Tanner]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det funka att koppla in den problemfria hårddisken som master med en traditionell IDE-kabel och "problem"-hårddisken som slave med den röda kabeln (alltså flytta den problemfria hårddisken till "problem-hårddiskens" dator)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har 2 olika diskar: en IDE och en SerialATA.

..MAXTOR DiamondMax Plus 9 200 GB SATA/150 HDD...

Jag är inte tvärsäker på inställning/bygling, men det borde vara så att du inte behöver ändra någon bygling. Däremot kan du behöva drivrutiner för SATA, det kan också vara därför C:\ inte kunde hittas, som du skrev i frågan.

Lite snopet om det vore så enkelt, jag (mfl) glömde fråga vilken sorts HD du har... slarvigt.

 

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

"Endast döda fiskar följer strömmen!"

 

[inlägget ändrat 2004-09-22 09:49:21 av pongo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker prova koppla båda hårddiskar till den dator som "stödjer" både IDE- och SerialATA-hårddiskar, med IDE som master och SerialATA som slave. Tror ni det kommer funka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Tanner skrev:

Jag tänker prova koppla båda hårddiskar till den dator som "stödjer" både IDE- och SerialATA-hårddiskar, med IDE som master och SerialATA som slave. Tror ni det kommer funka?

 

Jag provade att göra tvärtom på en sån dator hos en kompis, för att rädda undan saker på hårddisken (IDE) till den andra SATA-datorn. Notera att IDE-disken körde Win98SE med FAT32 som filsystem.

 

Spelade f-n ingen roll hur jag byglade IDE-disken, för att SATA-datorn ville banne mig bara boota på IDE-disken. Jag ville ju få upp XP på SATA-datorn så att jag kunde dra över filerna från IDE-disken. Till slut gav jag upp efter en halvtimmes pelande.

 

Du kanske har bättre tur. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-22 17:32:16 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat att sätta in min (fungerande) IDE-hårddisk i datorn men den verkar inte hitta disken (dvs windows startas inte upp). Så det kanske inte är nåt fel på SATA-hårddisken trots allt utan nånstans i kommunikationen med disken... Hmm, undrar vad det kan vara? Tvingas förmodligen lämna in datorn nånstans, jag blir så trött!

 

Måste ändå tacka er alla som velat hjälpa mig hittills, även om inte problemet är löst... Jag har hursomhelst lärt mig en hel del på vägen. TACK!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men den verkar inte hitta disken (dvs windows startas inte upp)

skilj på dessa 2 saker:

Hittar inte datorn (BIOS) disken, eller startar inte Windows?

Om disken inte hittas kan du ha fått BIOS'et skadat av ett elakt virus, men det kan också bero på diskfel, byglingsfel eller kabelfel.

Om Windows inte startar (men BIOS alltså hittar den) kan det räcka med fdisk /mbr, fast du har ju redan prövat att reparera så det är väl inte så stor idé.

 

Jag skulle definitivt rekommendera dig att sätta tillbaka disken och köra en Linux-liveCD, bara för att se om datorn startar och om du kan se din trasslande SATA-disk. Fast du måste förstås veta att live-CD'n har stöd för SATA...hmmm...

 

Du kan ju lämna in den, men förhasta dig inte. Låt mig tänka till imorgon.

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS hittar disken, det är Windows som inte startar...

 

Vad innebär fdisk/mbr?

 

... och hur får man tag på en Linux-liveCD?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lista över Live-CD's:

http://www.frozentech.com/content/livecd.php

Tyvärr står det inte hur gamla de är, du behöver ju inbyggt SATA-stöd.

En gissning är att Knoppix, Slax eller MandrakeMove har det, de är tillräckligt nya/välunderhållna.

 

Men kanske först fdisk då:

Har du någon startdiskett för DOS eller Windows? I så fall starta från den och skriv

fdisk /mbr

vid kommandoprompten.

Som du ser i listan över liveCD's finns det räddningsskivor också, kanske de kan göra jobbet åt dig?

Ultimatebootcd är inte med på listan, den innehåller bl.a. DOS. http://www.ultimatebootcd.com/

Du har ju prövat med Powermax,det programmet känner jag tyvärr inte alls till. Men det finns en risk att partitionstabellen är skadad, det kan gå att fixa men du får allt ha lite is i magen & en hel del tålamod. Jag tänker inte tala om hur jag gör sån't i Linux än, låt oss se om andra lösningar dyker upp först - det här är känsliga saker, egentligen ingenting jag skulle rekommendera dig att göra på egen hand.

Men som sagt: försök skaffa en live/räddningscd så vi kan se om disken hittas med partitioner & data. (Om partitionstabellen är raderad kommer inget fel att hittas på disken.)

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

"Endast döda fiskar följer strömmen!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen! Tack!

Inte för att jag gillar o greja med Windows, men ibland måste man ju...

Dessutom är det alltid bra att kunna kolla med ett annat OS när man får problem, så en så'n skiva ska jag minsann skaffa mig!

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

"Endast döda fiskar följer strömmen!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaaa! Jag provade med Linux Live-CD (Slax) och kom åt det som fanns på hårddisken. Det var en hel del skadade filer (kanske 10-15 %) men annars är det mesta säkerhetskopierat. Har formaterat och ominstallerat Win XP... förhoppningsvis slipper jag problem nu!

 

Tack för all hjälp jag fått, framförallt av Peter och Stefan!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...