Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Master och Slave


Mattias JM

Rekommendera Poster

Hej !

 

Vet inte om detta val finns i 2003, men jag skulle vilja sätta upp 2 - 3 servrar det första ska vara master och dom andra ska vara slave !

 

Hur gör man ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inte nåt sånt sedan Windows 2000 server)

Om du vill installera servrarna som domänkontrollant så blir dem "bara" domänkontrollant (DC). Inte PDC eller BDC

Den första blir dock så kallad Global Catalog server.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså så som du menar så ska jag bara installera en DC och på mina andra servrar så ska jag bara be dns:en hämta infon från dc 1 !?

 

eller ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du installerar den första, server A och sätter upp Active directory och väljer domän t.ex. mydomain.com

rekommenderas att du konfigurerar den som en DNS server också.

 

Därefter när du installerar/konfigurerar active directory på server B, så måste server A vara igång och då anger du på B att den ska vara additional domain controller for existing domain.

Gör samma med server C som med server B

 

Servrarna replikerar active directory databasen automatiskt med 300 sec mellanrum

B och C behöver inte bli DNS servrar men kan vara det.

Om inte så ska DNS ip adresserna på B och C peka på A's IP adress.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vissa redan sagt så finns inget master/slave-förhållande mellan DC i W200x, det du dock ska tänka på är de FSMO-roller som den första servern får. Roller som bla PDC-emulator, Schema-master läggs på den första servern, men kan flyttas om så önskas, det är vettigt att sprida dessa roller på dina DC. Att ha 2 DC med rollerna fördelade verkar räcka för dig, även vettigt att låta din andra DC va GC.

 

Många förkortningar blir det, men det är inte alls så krångligt som det verkar!

 

/Magnus Björk

www.connecta.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...