Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsamt att spara XLS filer på netware server!


-:Email:-

Rekommendera Poster

Tjosan!

 

Har installerat ett antal nya datorer (Windows XP) i ett Novell Netware 5 nätverk. Har tagit ner den senaste novell clienten.

 

Problemet uppstår när jag skall spara Excel-filer på nätverksenheten. Det tar ca 1-2 min för den enklaste fil. Att spara lokalt på hårddisken går blixtsnabbt precis som det skall göra.

 

Någon som har något tips på vad man kan göra?

 

 

----- ¨¨¨¨¨------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej!

Ett tips är att uppdatera novellklienten, jag har varit med att flera användare som har Windows 2000 eller XP och novellklient 4.8x har detta problem. Med klient 4.90sp2 (och även sp1) så fungerar det bra.

/Villo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Humm, det kan vara i stort sett vadsomhelstm så jag skjuter vilt från höften..

 

Om du tar den lokala filen och kopierar den till servern via utforskaren t.ex. Blir det någon skillnad?

 

Är det bara Excel som har det här problemet?

 

Jag vet att det var lite strul med opportunistic locking eller vad det hette för något år sedan som kanske strular till det om excel sparar på nåt sätt.

 

Set client file cache enabled = off är en annan sak som dyker upp i skallen.

 

Kör de gamla klienterna även ipx? är slp korrekt confat? Är servern patchad, vad händer om du kör den gamla Novellklienten som funkar på de gamla datorerna?

 

Så det var ett par salvor från höften, de missade antagligen totalt men jag skjöt iallafall :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...