Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

totalblåsa en burk


matte_living

Rekommendera Poster

jag har en dator som jag har formaterat. Men det räcker inte för det får inte finnas någon möjlighet att återställa data på något sätt.

Finns det nåt program som fixar det. Något som botar upp vid en formaterad hårddisk.

Mvh Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag besvarar min fråga själv :)

När jag fick datorn fick jag också informationen om att den inte var formaterad. Då löste jag det på detta sätt.

Jag loggade in som vanligt laddade ner File Shredder och körde det.

Man får välja mapp efter mapp eftersom man inte kan förstöra windowsfiler. Man kan inte såga den pinne man sitter på. :)

Är det någon som hört något om File Shredder dela gärna med er om er åsikt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som hört något om File Shredder dela gärna med er om er åsikt.

 

Nej, tyvärr inga recensioner av programmet, däremot har jag använt gratisversionen några ggr, verkar bra, däremot skulle man behöva avancerad utrustning för att se om den tar bort så bra den säger, liknande Ibas.

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förklara mer vad du är förvirrad över så kan jag förklara mer. Det handlar om att jag måste radera hemlig data på hdn. Kör man bara formatering så kan man återställa data som formaterad. det spars i klustret på nåt sätt (kan inte riktigt hur det sparas) men det går att återställa data som är formaterad och det måste vara omöjligt att återställa datan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
matte_living skrev:

jag har en dator som jag har formaterat. Men det räcker inte för det får inte finnas någon möjlighet att återställa data på något sätt.

Finns det nåt program som fixar det. Något som botar upp vid en formaterad hårddisk.

 

Är hårddisken formaterad så är det väl lite svårt att återställa data som en gång funnits där?

 

Du kan inte starta datorn med en formaterad hårddisk. Vad ska den starta på?

BIOS, men sen lämnas det över till operativsystemet. Inget operativsystem finns och då blir det tvärstopp.

 

Har du fullversion av XP-cd eller Win2000-cd så kan du boota upp på den CD:n och sen installera operativsystemet.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att man faktiskt måste skriva över precis hela disken med olika mönster ett antal gånger för att man inte senare ska kunna återskapa information. Till exempel:

 

http://www.thefreecountry.com/security/securedelete.shtml

 

(har aldrig testat själv)

 

Bränna upp den är väl kanske säkrare men då blir det ju lite si och så med återanvändningen ;)

 

[inlägget ändrat 2004-09-20 16:02:27 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar om att jag måste radera hemlig data på hdn. Kör man bara formatering så kan man återställa data som formaterad. det spars i klustret på nåt sätt (kan inte riktigt hur det sparas) men det går att återställa data som är formaterad och det måste vara omöjligt att återställa datan.

 

Ok, tack för fötydligandet. Är det bara småhemligt data kan du nöja dig med en formattering + ev ett antal överskrivningar. Är det superhemligt, typ risk för rikets säkerhet osv så ska disken förstöras. Med förstöras menas helst att den skall malas till ett fint pulver och blandas i grismat i sju olika kommuner, så att den som vill återställa ev data aldrig kan finna alla nödvändiga delar för att få ihop disken i ett labb.

 

Är det en hemmadisk som har lite porrsurfande på sig som skall döljas, då räcker det normalt med en formattering (visst det kan ju vara hemligt för dig, men vem 17 bryr sig egentligen :-)). Ett tips är att formattera den, sedan fylla den med skräp och formattera den igen, gör om detta ett par gånger så kan du anse disken säker för hemmabruk.

 

Mvh

 

G

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med förstöras menas helst att den skall malas till ett fint pulver och blandas i grismat i sju olika kommuner, så att den som vill återställa ev data aldrig kan finna alla nödvändiga delar för att få ihop disken i ett labb.

 

OK, du vinner :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns program som skriver över hårdiskens innehåll upp till 7 gånger, så att det inte går att återskapa. Ett av dessa har tydligen passerat nålsögat för att MUST skall godkänna programmet (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=321973&previousRenderType=6) Nu vet jag ingte vilket program som MUST har godkänt, men det finns ett antal program som gör detta.

 

Ett program är t.ex. detta http://www.ibas.com/data-erasure

 

Annars så kan du säkert hitta fler genom denna googling: http://www.google.se/search?hl=sv&ie=UTF-8&q=erase+harddisk&meta=

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"eraser" heter ett utmärkt program som är godkänt av USA:s försvar. (Antagligen snäppet över MUST)..

 

Man kan ställa in programmet lite olika: En överskrivning, tre, sju eller trettiofem.. Vad jag erfar räcker det med en i de flesta fall. Tre är godkänt av USA:s försvar för hemliga uppgifter, sju för topphemliga.

 

Gratis är det också! (har använt det på hårddiskar jag sålt/skänkt)

http://www.tolvanen.com/eraser/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...