Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemnätverk med Comhem internet


i_maric

Rekommendera Poster

Vilket är det bästa sättet att koppla ihop två datorer så att de kan använda samma internetuppkopplingen (Comhem-kabel) och skrivare samt dela filer?

 

Jag bifogar två bilder på de föreslagna sätten (comhem1.jpg och comhem2.jpg). Det som jag kallar värddator är idag kopplad till kabelmodemet och skrivare.

 

Hur ställer man in Windows XP så att den valda konfigurationen fungerar. Tack.

 

mvh

i_maric

 

[bild bifogad 2004-09-19 20:18:42 av i_maric]

[bild bifogad 2004-09-19 20:19:13 av i_maric]

[bild bifogad 2004-09-19 20:19:32 av i_maric]

623117_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen går det inte att skicka två bilder samtidigt så att jag bifogar den andra filen (comhem2) här.

 

mvh

i_maric

 

[bild bifogad 2004-09-19 20:20:48 av i_maric]

623119_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild 1. Alltså båda datorerna kopplade till DI-604. Kopplar du enl. bild 2 så måste du vad jag förstår ha värddatorn igång för att nå Internet från Klientdatorn. Enligt bild 1 slipper du också 2 nätverkskort i Värddatorn.

I XP kan du köra guiden Konfigurera nätverk (Start->Alla program->Tillbehör->Kommunikation) och sedan köra, den diskett du uppmanas göra på slutet av guiden, i andra datorn.

Eller så manuellt. Samma arbetsgruppsnamn på båda, t.ex. MSHOME. Olika datornamn. Likadana konton med samma anv.namn och lösenord på resp. dator. Inaktivera förenklad fildelning (Kontrollpanelen->Mappalternativ). Dela ut mappar/filer. Har du brandväggar, så aktivera fil- och skrivardelning. I ZoneAlarm dra ner firewall-reglaget till Medium i Trusted Zone Security.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...