Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

användarrättigheter


Matsu

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har installerat ett trådlöst nätverkskort och det fungerar alldeles utmärkt om man har Administratörsrättigheter. Om man inte har detta hittar inte programvaran kortet och stänger ned sig själv.

 

I enhetshanteraren så är enheten i funktion så problemet ligger inte i någon drivrutin.

 

Jag har försökt att sätta upp rättigheterna på mappen där programmet ligger (C:\Program\D-link AirPlus) till att alla grupper skulle få full behörighet men det hjälpte inte. Om jag däremot tilldelade användarkontot till gruppen adminstratörer så funkar det.

 

Operativ w2k, kort D-link DWL-520+

 

Någon som har en susning så är tacksam för evigt!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna ha med behörigheter i registret att göra. Kolla först att du har de senaste drivrutinerna. Har du tur så har redan tillverkaren fixat problemet.

 

Annars för du ta på dig detektivhatten. Testa programmen Filemon och Regmon från www.sysinternals.com. Regmon visar vilka registernycklar som försöker läsas/skrivas i realtid och även om det lyckades eller inte (success/access denied osv.) Just access denied är intressant i det här fallet. Hittar du någon sådan så kan du gå in i regedit, leta upp nyckeln, högerklicka och lätta på behörigheterna där.

 

Koppla ur kortet och logga in med ett konto med begränsade rättigheter. Sedan tar du runas på regmon och kör det som administratör (jag har för mig att det måste köras som admin). Sedan kopplar du in kortet och kollar vad som händer i registret. Det brukar rasa på i en jäkla fart i regmon, så stoppa scanningen när du har fått med det du vill och backa sedan tillbaka i listan och leta efter access denied-fel.

 

Filemon fungerar likadant, men den kollar filsystemet istället.

 

Lycka till!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant!

 

men jag körde programmet och det fungerar ju som det skall i administratörskontot och regmon går inte att köra på ett användarkontot och det är där jag har problem... Så jag får inga access denied, bara success

 

moment 22?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

not found är nog inget att göra åt. programmet kollar om en registernyckel finns, och det gjorde den inte. det har ingenting med behörigheter att göra.

 

kolla om filemon rapporterar någon access denied.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde supporten idag, dom bekräftade efter ett tag att det endast gick att använda närverkskorten under administratörsrättigheter. Konstigt tycker jag att dom inte tänker längre. D-Link tar ju inte ens hänsyn till den mest grundläggande säkerhetsaspekten! Att inte surfa eller läsa post på ett adminstratörskonto i onödan!

 

Han visste inte heller när dom nya drivisarna kom, pust...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...