Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

periodvist svårt nå ADSL-routern


Vaddå_virus?

Rekommendera Poster

 

Hej!

 

Ett stort och svårt(?) problem.

 

Prylar&program:

WinXP SP2 (utan brandvägg)

ADSL-uppkoppling

Skydd:

Norton antivirus

Spam Bully for OE

Spy Sweeper

 

 

Plötsligt var min maskin VÄLDIGT konstig. Jag kunde inte komma åt någon webbsida, medan jag satt och försökta kom dock ett fungerande anrop på MSN, och jag chattade några minuter under min felsökning. Jag kunde inte ens få upp mitt webbinterface på ADSL-routern/modemet Speedtouch 510. Ping på ett par siter funkade (eniro & sunet) och en annan felade (aftonbladet). Ping funkade även mot routern, men ibland med packetloss. Provade att stänga av-sätta igång routern några gånger, ingen effekt. Jag kopplade förbi min switch och anslöt datorn istället direkt in i routern, och även med ny kabel var resultatet detsamma. Efter omstart fick jag ingen IP-adress från routern, inte ens efter flera försök (ipgonfig /renew.). Jag avinstallerade nätverkskort, startade om datorn för att få nyinstallation av kortet. Jodå IP-adress fick jag, men inget mer, inga webbsidor gick att accessa. Ping funkade som innan, alltså vissa gick att pinga, andra inte.

 

Provade att disabla nätverkskortet på moderkortet och satte i ett annat, friskt nätverkskort. -Ingen skillnad. Ringde Bostreams support och körde installationsprogrammet med dem i luren. Då hittades ingen router alls. Vi gjorde en "fabriksreset" på routern och lade tillbaka Bostreams egna inställningar, och då hittades ju alltså routern igen, jag kontrollerade inställningarna via webbgränssnittet. Efter omstart var allt tillbaka till det tidigare sämre läget. Allt var som innan, långsamma ping både ut i världen (de som svarade) och mot routern. Supportkillen hos Bostream sade att de var ett yttre fel, hans skulle felanmäla och jag skulle avvakta till efter helgen. Vi lade sedan på luren.

 

Jag tyckte dock att jag borde kunna accessa routerns konfigurationssida 192.168.0.1 om det var ett "yttre fel". I min värld lät det ÄNDÅ som ett fel på routern. Införskaffade idag en D-link router/modem, som jag genast satte igång, och allt verkade först att fungera 100%-igt. Men....... plötsligt efter en omstart av datorn (efter Spysweeperkörning) var allt som innan, kom varken åt routern eller webbsidor. Jag vet inte allt jag grottat i, men hittade inga konstigheter. satt och labbade och.... Nu plötsligt funkade det igen, och jag måste passa på att kasta denna fråga till er.

 

-Kan någon vänlig själ komma med tips på vad det kan vara, vad jag ska testa osv?? All hjälp är uppskattad!! Jag hoppas bara att datorn funkar så jag kan posta och se era svar.

Nedan lämnar jag alla de uppgifter jag tror är relevanta i frågan:

 

Windows IP Configuration

 

 

 

Host Name . . . . . . . . . . . . : burken

 

Primary Dns Suffix . . . . . . . :

 

Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown

 

IP Routing Enabled. . . . . . . . : No

 

WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

 

 

 

Ethernet adapter Local Area Connection 4:

 

 

 

Connection-specific DNS Suffix . :

 

Description . . . . . . . . . . . : NETGEAR FA311 Fast Ethernet Adapter

 

Physical Address. . . . . . . . . : 00-40-F4-5F-DA-FA

 

Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes

 

Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

 

IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2

 

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0

 

Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

 

DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

 

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1

 

Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 18 september 2004 15:22:25

 

Lease Expires . . . . . . . . . . : den 18 september 2004 16:22:25

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TROR(!) jag löst det genom att ominstallera Winsock, som "gått sönder" efter en felaktig avinstallation av pesten WebHancer. -Nu funkar det iallafall (men det gjorde det ju även när jag ropade på hjälp innan!) Programmet som (isåfall) gjorde jobbet heter WinsockXPFix.

 

[inlägget ändrat 2004-09-18 20:53:01 av Vaddå_virus??]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...