Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort eller prosessor fel?


kalf

Rekommendera Poster

Tjenare jag har kommit fram till att jag har ett fel på min prosessor eller grafikkort för det hjälpen inte med att fromatera datorn. Till felet:

När jag kör pogram som kräver mer kraft än interenet typ som Photoshop och ALLA spel, detta felet kommer även om man spelar ett spel som man hittat på t.ex. 123spill.com. När man kör ett sådant program så kan man köra en liten stund precis som det skall, men efter en liten stund(ca 1-2min, beroende på hur stor kraft som krävs) så stannar det spelet/programet och ibland så "hakar" sig ljud och bild i ungefär 1frame/10sek, men oftast står bilden still, i ungefär lika länge som man kan köra programet och efter det så kan man spela det igen så som det skall och sen börgar det "haka" sig igen...

 

Vad skall/kan man gör åt detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När bilden stannar, blir grafiken även "helt trasig" då? Det kan vara värmeproblem, fungerar alla fläktar i datorn? Men det kan faktiskt också vara problem med grafikkortets drivrutin. Har du en uppdaterad sådan? Du skriver inte vad du har för grejer i datorn. Men drivrutiner hämtar man förstås från komponenttillverkarnas hemsidor. Man bör också se till att ha uppdaterade drivrutiner för ljudkortet, i synnerhet om man vill spela de nyaste spelen. Ljudkällor som ljudkortet inte hinner/kan beräkna måste processorn hjälpa till med, vilket tar onödig kraft ifrån den.

 

När jag köpte nytt grafikkort till mig själv, ett 6800 GT, så upplevde jag liknande problem beroende på vilken drivrutin jag använde. Jag kunde spela några minuter, sedan frös skärmen och därefter försvann ljudet under ca 10-20 sekunder, och så helt plötsligt lossnade allting och jag kunde spela vidare hur bra som helst under några minuter till. Så där höll det på i en knäpp cirkel. Men nu när jag använder en nyare drivrutin för grafikkortet så funkar allting problemfritt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur du menar med trasig. det stannar bara men inget förändras visuelt. Och jag har fixat de nyaste drivrutinerna för både grafikkort och ljudkort.

 

Hur kollar man om alla fläktr funkar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade om grafiken exempelvis bestod av en massa fyrkanter och/eller att färgerna blir helt korrupta. Men om bilden är helt okej så är grafikkortet knappast trasigt. Vad har du för processor? AMD hade något skumt fel i någon serie Duron-processorer för ett antal år sedan. Ett fel som kunde yttra sig som grafikfel vid t ex visning av bilder i bmp-format. Kanske även andra fel kan/kunde uppstå med de processorerna? Jag minns inte riktigt.

 

Enklast att kolla om datorns fläktar är okej är förstås att ha igång den utan kåpan. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...