Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BAS projektet


cibbe

Rekommendera Poster

Undrar om någon är bekant med BAS projektet? Alltså bredband till alla Skåne. Där jag bor finns nömligen uppskrivet på deras lista och ska kopplas in första kvartalet nästa år, men hur säkert är det? Kan man lita på att dem håller sitt löfte? Har nämligen fått erbjudande från glocalnet nu, omän bara 0,5 mb för 320 kr. Men det kanh ju uppgraderas om de bygger mut. Så några tankar någon på om man ska vänta och lita på sydkraft och att de bygger ut som dem ska, eller ta det som finns?

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BAS är en stor bluff!

 

Sydkraft kommer inte att bygga ut alla stationer de annonserar ut utan bara de som inte har någon annan aktör på stationen. Finns Telia eller som nu Glocalnet på din station kommer de att dra tillbaka sin utbyggnadsplan.

 

Undantag finns på stora lönsamma stationer där det finns kundunderlag kvar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Johansson

Hur är det möjligt ? Dom har ju ett uppdrag, som gått via offentlig upphandling, där alla städer med över 200 invånare ska byggas ut ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs upphandlingen noga!

 

De ska bygga ut kapacitet till alla stationer där centralorten har >200 invånare. Det är BAS.

 

I detta steget skall andra intressenter få bygga ut stationerna och ta ett beslut på lönsamhet själva. Det som blir kvar kommer troligen Sydkraft att bygga ut.

 

Nu är det bara så att Sydkraft har en underlig prissättning på sina tåtar så det är inte lönsamt att använda dem. Det är helt enkelt billigare att gräva själv! Det finns inte någon jag hört om som hyrt något av Sydkraft. Vad sägs om priser på 500:-/m/år? Folk står inte direkt i kö för att hyra dessa skattefinansierade tåtar.

 

BAS är ett enormt slöseri av skattepengar! Varför ska min skatt gå till fiber ingen vill ha och finansiera utrustning i stationer för miljoner som aldrig kommer att gå med vinst? Min telestation står på utbyggnad q2 2005 men här finns redan Telia 8000. Vem vill ha Sydkraft 8/0,5 när vi har Telia 8/0,8? Skit samma att det blir en femtiolapp dyrare med Telia.

 

Sydkraft har ett rykte om sig bland stora aktörer inom nätkonstruktion (knonsulter) att vara odugliga, inkompetenta och korkade. Varför då undrar ni nu? Jo, de som sparkades från Telia fick jobb på Sydkraft! Telia är inte dumma, de sparkar inte de som är duktiga. De som inte anpassade sig till det nya Telia och den fria marknaden, de som levde kvar i monopolet, fick gå.

 

Kommer de att klara utbyggnaden av nätet då?

Ja, det gör de men de kommer inte att kunna erbjuda säkerheten som behövs och dessförinnan ska de sälja något. På lönsamma, nu tomma stationer kommer de att förhala eventuella beställningar så de får in sin egen utrustning först. Är stationen garanterat olönsam kanske de säljer en fiber till överpris.

 

Nä, BAS blir en flopp...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket sagt där, men hur som har jag, likt många andra, inget att välja på. Just nu sitter jag på 56 k uppkoppling och tro mig det kostar mer än 500 kr i månaden, så för m ig är vilken operatör som helst som är villig att bygga ut min hjälte. Kruxet med sydkraft (får gärna kosta 500 i månaden) är att jag och andra inte har en chans att veta om de faktiskt kommer att bygga ut inom den tidsram de sagt sig hålla. Kollade härmodagen och de hade nu flyttat utbyggnadsdatumet preliminärt till andra kvartalet 2005, alltså flyttat fram.

 

Vad jag försöker komma uderfund med är om det är lönt att binda sig vid glocalnets erbjudande, och det är beroende på hur lång tid det tar innan de bygegr ut med 8 mb. Eller om det kommer något annat erbjudande från någon annan.

 

/C

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...