Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stänga av Program Control i ZA?


PlayerOne

Rekommendera Poster

Hej,

 

i min ZoneAlarm har jag satt Internet Zone Security till High. Program Control är satt till Medium, vilket innebär att alla program frågar om de får komma ut på nätet/agera server.

 

Min fråga är vad det innebär att stänga av Program Control, men fortfarande ha Internet Zone Security=High?

 

Det innebär väl endast att jag öppnar (portar?) för utgående trafik, vilket inte borde innebära någon stor säkerhetsrisk? Eller är det dumt att göra så?

 

Har för mig att tex BlackIce är inställt så by default, liksom många routrar med inbyggd brandvägg. Tex i Netgears, där jag tror att alla portar är stängda för ingående trafik men öppna för utgående.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppnar du för all utgående trafik så har du ju nivån på den inbyggda brandväggen i XP och det brukar inte anses att den är tillräcklig. Det finns ju gott om trojaner och annat som ligger och skickar ut skit på nätet, så en koll av utgående trafik blir ju en varning om att man har fått in något sådant i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men om man har konfigurerat "rätt" (brandvägg, patchar, antivirus) från början så borde man inte få in några trojaner..?

 

Tex har jag installerat ZA hos mina föräldrar, men de får ju ringa mig varje gång ett nytt program vill komma ut på nätet. Därför skulle jag vilja öppna för all utgående trafik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det inte med att du talar om för dem att de skall klicka på

 

"Accept" på att applikationen skall få komma ut på nätet och samma för inkommande, och klicka i rutan "remember my answer"?

 

Gillar f.ö. inte Zone Alarm, sälv kör jag Kerio Personal Firewall* på mina datorer hemma.

 

*också gratis

 

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...