Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna portar?


PlayerOne

Rekommendera Poster

Hej,

 

sitter och testar min brandvägg lite, kör zone alarm. Jag skulle vilja slippa ge access för varje enskilt program, utan stänga ner allt och endast öppna de portar som behövs (Kanske inte funkar med zone alarm). Är det ett bra sätt att konfigurera en brandvägg på? Tex öppna port 80 för all utgående trafik, sen verkar port 110 och 53 oxå behövas öppnas för utgående. SKulle det funka att göra så, funkar en brandvägg så? Är det några fler portar eller annat jag behöver tänka på då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett bra sätt att konfigurera en brandvägg på? Tex öppna port 80 för all utgående trafik, sen verkar port 110 och 53 oxå behövas öppnas för utgående. SKulle det funka att göra så, funkar en brandvägg så?

Det är precis så en brandvägg fungerar. Den spärrar alla portar, utom de som du öppnar upp. Sen kan du även ge vissa program tillåtelse att komma åt Internet (typ Internet Explorer) osv, iställer för o öppna port 80, fast det blir ju typ samma sak :)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så när man ger programrättigheter i tex zonalarm eller väljer vilken nivå av skydd man ska ha (typ high, medium, low) så är det portar som öppnas och stängs?

 

På ett företag tex öppnar man väl port 80 för all utgående trafik, administratören sitter väl inte och sätter upp access för olika program?

 

Om jag inte har en server, kan jag stänga alla ingående portar då? Funkar det med DHCP, alltså att jag tilldelas en IP-address?

 

En liten fråga till: Vad är UDP, behöver nån hänsyn tas till det?

 

Hittade förresten en lista på vilka portar diverse program använder

 

http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/n100495.asp

 

[inlägget ändrat 2004-09-16 21:56:47 av PlayerOne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...