Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vaför går inte min dator igång


The Rebel

Rekommendera Poster

Går givetvis inte att besvara så här. Om den var i delar kan man anta att du satt i något fel eller missat en kabel...

 

Det måste finnas nån form av beskrivning på moderkort etc. Finns inget annat sätt än att dubbelkolla och om inte då dubbelkolla igen.

 

Är du helt säker på att allt är draget och rätt installerat är det antagligen hårdvarufel. Om det inte startar alls byt först strömaggregat och sedan minne och sist moderkort/processor tills du hittat den trasiga komponenten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en dator med intel P4 processor så finns det 2 power kablar som ska anslutas, en atx 12v och den vanliga atx power connector, många brukar bara sätta i den avlånga och glömma den fyrkantiga.

 

 

 

#Seppo

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en risk att du kopplat power-knappen fel och att datorn inte startar på grund av det.

 

Eftersom det handlar om en ny datorn som du monterat själv kan de vara vad som helst.

 

Vad händer när du försöker starta den?

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

-------------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Riv ut och sätt i en gång till. :-)

 

Starta bara med grunden. Stoppa inte in allt på en gång, för att då blir det svårt att felsöka. Grunden är processor, minne, hårddisk och grafikkort.

 

Har du satt i minnena rätt?

Kollat så att du satt i panelkontakterna HDD-led, Power-led med flera rätt?

 

Till sist: Lite mer info önskas.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag försöker starta den så händer det ingenting.

jag har nu testat en annan nät-del och testat med bara det nödvändiga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag försöker starta den så händer det ingenting.
Inte ens fläktarna som går igång?

 

Då är det antingen (1) fel på nätdelen, (2) ingen ström eller (3) powerknappen som inte är kopplad rätt. Jag gissar på 3.

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl inte koppla powerknappen fel på en modern dator. Sen dom började med atxlådor finns det väl inget fel sätt att koppla powerknappen.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl inte koppla powerknappen fel på en modern dator. Sen dom började med atxlådor finns det väl inget fel sätt att koppla powerknappen.

 

Man kan med lätthet sätta den på fel plats på moderkortets pinnar för dessa kablar. Hände mig tidigare i veckan, resetknappen fungerade inte på en dator med utbytt moderkort, tills jag såg att den bara satt på en pinne istället för två. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Marcus_J skrev:

Man kan väl inte koppla powerknappen fel på en modern dator. Sen dom började med atxlådor finns det väl inget fel sätt att koppla powerknappen.

 

Det är grymt enkelt att sätta panelkontakterna fel. Jag har gjort det ett antal gånger var av den första innebar att datorn var helt stendöd.

 

HDD-led får jag ofta vända på för att få lampan på lådans framsida att lysa när hårddisken jobbar. Ganska intressant att veta. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är grymt enkelt att sätta panelkontakterna fel. Jag har gjort det ett antal gånger var av den första innebar att datorn var helt stendöd.

 

Att man kan vända dom fel så att lampor o dyl inte funkar som dom ska vet jag men jag hade för mig att powerknappen inte spelade nån roll hur man vände sen dom införde knapparna som inte kan vara intryckta

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...