Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad betyder DVD+R och DVD-R


Poker

Rekommendera Poster

Fråga 1:Vad är den egentliga skillnaden mellan dessa skivor?

Varför skall man köpa DVD+R och inte DVD-R eller tvärtom?

 

Fråga 2: Är Dual Layer något att satsa på? skillnaden i pris på en sådan DVD-brännare är liten, ibland är t.o.m. DVD-brännare med DL billigare.

Jag har hört att stabiliteten inte är den bästa ännu.

 

Fråga 3: Bra DVD-skivor? Alla "lovar" ju att dessa skivor är bäst och håller "minst 50år"

Jag har fått för mig att Verbatim och Platinum är ibland de bättre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Poker skrev:

Fråga 1:Vad är den egentliga skillnaden mellan dessa skivor?

Varför skall man köpa DVD+R och inte DVD-R eller tvärtom?

 

http://www.videohelp.com/dvd

 

[log]DVD-R and DVD-RW

DVD-R/W was the first DVD recording format released that was compatible with standalone DVD Players.

DVD-R is a non-rewriteable format and it is compatible with about 93% of all DVD Players and most DVD-ROMs.

DVD-RW is a rewriteable format and it is compatible with about 80% of all DVD Players and most DVD-ROMs.

DVD-R/W supports single side 4.37 computer GB* DVDs(called DVD-5) and double sided 8.75 computer GB* DVDs(called DVD-10).

These formats are supported by DVDForum.

 

DVD+R and DVD+RW

DVD+R/W has some "better" features than DVD-R/W such as lossless linking and both CAV and CLV writing.

DVD+R is a non-rewritable format and it is compatible with about 89% of all DVD Players and most DVD-ROMs.

DVD+RW is a rewritable format and is compatible with about 79% of all DVD Players and most DVD-ROMs.

DVD+R/W supports single side 4.37 computer GB* DVDs(called DVD-5) and double side 8.75 computer GB* DVDs(called DVD-10).

These formats are supported by the DVD+RW Alliance.[/log]

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

ja men det är viktigt... för att inte lägga allt för mkt respektive snåla och inte få ut något alls...

för vissa är det några kronor för många andra är det en helt annan planet.

 

har för mig att vad som sas här stämmer om "skillnaden"

DVD-R, DVD-RW är första modellen på den sortens skivor i allmänhet..

 

 

dual layer skulle jag satsa på! brännaren i sig är jätte billig.. runt 800:- för en dvd brännare. stabiliteten om den skulle vara att lita på beror mkt på dig i vilken hastighet du bränner i. man ska inte bränna i 16xDVD skiva. ju långsammare desto bättre..men du kan nog bränna i 8x hastigheten och få super lång kvalite och livslängd. men med en cd skiva kan man bränna säkert 4x än med dvd skivan och

ändå få en bra skiva.... med ex musik på.. en av fördelarna att de flesta bilstereo tar DR-R format. så det gillar jag..

 

men onödgheten i det hela ligger nog i det att vad man ska bränna på en dvd skiva.. ska du bara ha den som backup eller lagrings media så är den säkert jätte bra och framför allt flashiga!!! ;)

 

bra dvd skivor?! för att det inte skabli för dyrt så satsa på DVD-R skivor. för. en sådan skiva ligger ju ändå på 100 lappen och då vet vi egentligen inte om dem är bra än som dagt.. =) ska man radera och användá igen är det nog alldeles för dyrt..

 

jag använder alltid platinum för cd skivorna.. även det med i DVd-RW.. sedan finns det dunder skivorna som är så super det är black skivorna...

 

 

ha det bra!! //johanna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Läste här ur häftet som stod så här

 

DVD-RW och DVD-RAM är återskrivningsbara men

 

DVD-R är inte återskrivningsbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...