Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur uttalas matjesill?


i98grda

Rekommendera Poster

Skall det vara med tj-ljud eller inte? Uttalar det själv inte så men en diskussion uppstod idag rörande ordet.

 

Stavas det förresten med ett eller två "s"? Har sett båda varianterna.

 

/Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag uttalar det med tch-ljud, som match-e-sill

Har även hört uttalet matt-je-sill, med enkelt j-ljud

[inlägget ändrat 2004-09-16 16:14:09 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TicoRoman skrev:

Vad är matjesill?

 

Jo, Tico! Matjes-sill är en sill som är kryddad och inlagd och som vi svenskar äter till midsommar ihop med färskpotatis, gräddfil, hackad gräslök och öl med nubbe!

På minsillburk står det:

Sill(62,5%), vatten, socker, salt, ättika, vinättika, dill, kryddor (svartpeppar, kanel, ingefära, sandel, kryddpeppar, oregano), konserveringsmedel (E211, mjölksyra, E251). Fångstområde: Nordatlanten.

Är upplysningen tillfreds eller har du frågor TicoRoman?

------

MVH//L-M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon skrev:

färskpotatis, gräddfil, hackad gräslök och öl med nubbe!

 

Ja men däremellan kommer julen!! Med skinka, kål, sill, jansson, köttbullar, prinskorv och allt annat förutom julöl och nubbe!!!

------

MVH//L-M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men däremellan kommer julen!!

 

Så sant så och så thanksgiving och nyår med kalkon, sötpotatis och allt annat till =) Det finns mkt gott att se fram emot innan sommaren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Anjuna Moon skrev

Det finns mkt gott att se fram emot innan sommaren

 

Så dreglar vi lite och tar en torr kvällsmacka med rågbröd, smör, skinka och tomater! Kanske lite räksallad kan sitta fint där! Mmmm!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är upplysningen tillfreds eller har du frågor TicoRoman?
Jo, tack Lena Marie, upplysningen duger gott. Sill har jag aldrig smakat - det måste väl vara ungefär som sushi, vilket jag iofs inte heller smakat på... :)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sill har jag aldrig smakat - det måste väl vara ungefär som sushi, vilket jag iofs inte heller smakat på...

 

Inläggningarna (finns massor av olika inläggningar, ex. senapssill, tomatsill, vitlökssill med många fler) gör att sill skiljer sig ganska rejält från sushi. Jag tycker synd om dig som missad båda dessa läckerheter, framförallt sushi. (alla gillar iofs inte sushi, men jag älskar det)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordet matjes kommer från holländskans maatjesharing , vilket betyder jungfrusill, det vill säga ung sill som inte hunnit leka. Den är lite fetare och därför extra god till inläggningar. Matjessill förekommer i hela Nordeuropa, men smakar olika beroende på var ifrån den kommer. Det som heter matjessill i till exempel Holland är något helt annat än den matjessill vi är vana vid.

 

De sorter som finns i våra svenska butiker är i regel kryddade med oregano, muskot, kanel, dill och peppar. Men även i Sverige skiljer kryddningen; burkarna med Skärgårdsmatjes och Herrgårdsmatjes, som inte innehåller någon dill, påminner mest om inlagd sill. Lagen är i de flesta fall beredd av vatten, socker, salt, ättika och kryddor. De konserveringmedel som förekommer är E211 (natriumbensoat) och E251 (natriumnitrat eller salpeter) och i vissa fall mjölksyra (E270). I flera sorter har man försökt hotta till kryddningen med exempelvis brännvin eller basilika. Dessa experiment har inte fallit så väl ut, utan mest givit en bismak som tar bort den typiska matjessillsmaken.

Källa:http://www.icakuriren.se/konsument/artikel.html?id=9211

 

Uttal (enligt mig) Matjes-sill

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...