Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det lagligt att ladda ner spel på DC++?


KilgiDob

Rekommendera Poster

Hur stoppar du för att kunna se din IP-adress för alla?

 

Tror inte ens detta program kan hindra det till 100%

 

Nä, helt säker är man inte, men definitivt bättre än ingenting. Det spärrar trots allt tiotusentals kända (läs: spanare, polismyndigeter och andra som kan tänkas vilja förstöra ditt liv) ip-adresser. Sen kan man ju lägga till sin egen isp:s range också för att slippa deras snokande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent juridiskt sett (och tekniskt) är ett spel ett "dataprogram" (sic!) och skall därmed behandlas som ett sådant. -Dvs- man har rätt till att göra backuper (säk-kopiera) dessa program.

 

DÄREMOT har man inte rätt att "backuppa" (med den terminologin som står i diverse annonser om "active-x"-chipp eller vad de heter) för att kopiera spel som man inte äger/köra på en andra maskin "på landet" etc.

 

Dvs. backuppen skall vara en backupp, alltså endast användas om originalet har förstörts/gått förlorat etc.

 

Sen finns det idioter som påstår följande: "Har din originalskiva blivit stulen genom inbrott eller liknande, så måste du förstöra din backupkopia".. Synd att selektiv abort inte fungerar, då hade vi sluppit dylika.. ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
zoltan hemlock

Citat:

 

"Du kan väl knappast ha en licens för en spelkopia som du laddar ner från internet?"

 

Varför inte om spelen nu är identiska? Har jag köpt en licens att använda spelet så har jag. Då spelar det ingen roll ifrån vilken skiva denna licens kommer ifrån. Om de är identiska alltså.

 

"Då kan du ju också i princip ladda ner en kopia på XP, och säga exakt likadant, men då åker du direkt om någon får reda på det."

 

Alla XP är inte identiska utan har unika nummer. Licensen gäller den unika programmvaran.

 

"Du får inte jurdiskt sett ladda hem spel eller program som är upphovsrättsskyddat, musik får du ladda hem om låtarna kommer ifrån en originalskiva, men hur fanken ska du kunna veta det?"

 

Jag kan ladda ner en låt som härstammar ifrån en skiva som jag själv har i min ägo. Helt lagligt dessutom. Dessutom är det inte jag som laddar ner skiten som gör ett lagbrott.. det är den som delar ut det som gör det. (Än så länge)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström
Att däremot installera och använda mjukvaran (som man inte äger/har licens på) är inte tillåten.

Man får installera, men inte använda mjukvaran. Lagstiftningen har inte riktigt hängt med. Varför installera en mjukvara som man inte tänkt använda? Du får ladda hem en fil som heter psp.cue och bin. Du kan inte veta vad det är för fil. Du får också bränna en image av den. Du kan rimligtvis inte ha haft en aning om vad det är för fil.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Det är ej tillåtet att göra en backup på ett program eller spel

Ursäkta??

 

Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk,

Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m:

26 g § ...

Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.

...

[inlägget ändrat 2004-12-04 19:47:18 av Claes T]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.

 

Men då måste du som användare bevisa att så är fallet, däremot har inte rätten till säkerhetskopia på spel provats i Sverige.

 

Men går man på praxis från eu lagstiftning och då Tyskland så har man en dom på att spel inte uppfyller kraven på säkerhetskopia som nödvändigt vid den typen av användning, detta skulle kunna tillämpas även i Sverige.

 

Med säkerhetskopia menas att man kör på original skivan och när den går sönder använder säkerhetskopian, många gör precis tvärtom, dvs använder säkerhetskopian i stället.

 

 

#Seppo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka kan man ju, det kostar inget att säga "nej". Om man däremot ska vara trovärdig ska man nog underbygga det med något. Lagen medger alltså nödvändiga säkerhetskopior. Om programmet utan säkerhetskopia blir obrukbart efter ett års idog användning skulle jag nog påstå att en säkerhetskopia är nödvändig, förutsatt att den som tillhandahållit programmet inte ersätter en utsliten CD för mediakostnaden.

 

MS kan hävda att det finns ett avtal som förbjuder det. Det kan ifrågasättas om det avtalet gäller, och om det gäller att denna inskränkning i den lagliga rätten är skäligt och kan göras gällande. Jag tror knappast det.

 

Finns det något rättsfall där en konsument dömts för att ha tagit en säkerhetskopia? Om inte tror jag detta är skrämseltaktik och BS. Men jag *kan* ha missat något...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...