Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det lagligt att ladda ner spel på DC++?


KilgiDob

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om det är lagligt att ladda ner PC-spel på DC++ för att använda själv om jag inte sprider dem vidare?

 

//Fundersam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjukvara, alltså spel och program är inte tillåtet att ladda hem och installera.

 

Däremot är det inte olagligt att ladda hem film och musik.

 

Vad gäller spel/program (samma version + språk) du äger, så tror jag att det räknas som en gråzon.

Med tanke på att det är tillåtet att göra backup av installtionsmediat så skulle jag vilja (vill jättegärna ;)) säga att det är ok...

T.ex. om cd-skivan har blivit så pass repig att den inte går att använda...

 

[inlägget ändrat 2004-09-16 14:16:02 av Host-unreach]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att bort färgknapparna, kanske?

 

Mig spelar det inte så stor roll egentligen då jag oftast använder kortkommandona...

 

Får jag inte formatera mina inlägg hur jag vill?

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moraliskt sett kan jag tycka det är "nästan tillåtet" att ladda ner en iso/image på ett spel man har. Har bla en del spel till barnen som jag (dumt nog) inte tagit backup på. Vänder man sig till tillverkaren så brukar de ha som policy att man får köpa ett nytt spel.

 

Barn är inte alltid så försiktiga med cd/cdrom/dvd-skivor.

 

Ett av dessa spel "sönderrepade" spel har jag faktiskt laddat ner en iso på och bränt. Hade jag bara tänkt efter före så hade jag ju inte behövt begå detta brott.

 

Problemet är ju att det är svårt att veta vilka som har "rätt" att ladda ner, och vilka som inte har det. Det är likförbannat olagligt.

 

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är det lagligt fram till årsskiftet då en ny lag träder i kraft som gör det straffbart att ladda ner.

Däremot får man inte använda piratkopian man laddat ner, såvida man inte äger originalet.

Än så länge bör det bara vara olagligt att dela ut skyddat material, men helt säker är jag inte. [Esc] är däremot väldigt tvärsäker, men jag undrar om han har helt rätt?

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-16 15:49:26 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade ju precis en liknande debatt här i en annan tråd om vad som är lagligt och inte.

Inte för att jag blivit mycket klokare av någon av trådarna. Det verkar vara ett större problem än bara vad som står i lagtexten. Jag menar i bland stämmer bolagen någon, i bland fälls de, i bland går det fria. Sedan när de olika ländernas olika lagar kommer in i bilden blir det bara ännu rörigare.

 

Det bästa är väl att bara köra på med det man tycker är moralisk riktigt, får man nån dag en fet stämmning på sig så kan det väl kännas lite surt, men den dagen den sorgen.. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan i princip ladda ner "vad-fasen-som-helst".

Att däremot installera och använda mjukvaran (som man inte äger/har licens på) är inte tillåten.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser fram emot den dag polisen har resurser att utreda fjortisars nerladdningar av "tv-spel", filmer och mp3!

 

(Polisen har ju inte ens resurser att utreda brott mot person idag!)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser fram emot den dag polisen har resurser att utreda fjortisars nerladdningar av "tv-spel", filmer och mp3!

 

Varför det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför det?

 

Jag tror Virtuosen var ironisk.

Om polisen har så mycket resurser, kommer dom också att ha resurser nog att utreda allvarligare brott.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det verkligen olagligt att ladda hem och installera ett spel/program som man har licens för?? Verkar ju mystiskt...man har ju liksom köpt "rätten" att använda programmet.. och inte billigt heller antagligen..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

zoltan hemlock

Nej, det är inte olagligt. Du har ju köpt en licens för det?

Så länge du har pappersbiten kvar med denna licens så kan de inte göra någonting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte olagligt. Du har ju köpt en licens för det?

Så länge du har pappersbiten kvar med denna licens så kan de inte göra någonting.

 

Du kan väl knappast ha en licens för en spelkopia som du laddar ner från internet?

 

Då kan du ju också i princip ladda ner en kopia på XP, och säga exakt likadant, men då åker du direkt om någon får reda på det.

 

Du får inte jurdiskt sett ladda hem spel eller program som är upphovsrättsskyddat, musik får du ladda hem om låtarna kommer ifrån en originalskiva, men hur fanken ska du kunna veta det?

 

Spel får du överhuvudtaget aldrig göra en kopia på spel, inte ens för eget bruk, eller för att göra en backup för eget bruk.

 

Kan avslöja en sak för er på forumet.

Jag fick ett papper från min ISP häromdagen, där det stod som följer.

 

Vi har fått en anmälan från en organisation som bevakar mediaföretags intressen gällande upphovsrätten på Internet.

De har observerat att den 2004-xx-xx kl xx:xx:xx på IP-adress xx.xxx.xx.xx tillhandahålls upphovsrättsligt skyddat material, nämligen:

Filename: vcd-xxxxxxxxxx.mpg

Filename: vcd-xxxxxxxxxx.mpg

 

Detta strider mot våra avtalsvilkor.

Spårningar visar att det är Internetkontot xxxxxxxx som har använt ovan angivna IP-adress vid detta tillfälle.

 

 

Sedan avslutade dom med att be mig ta del av deras riktlinjer som gäller för tillåtet bruk, samt dokument som tar upp umgängesregler på Internet.

Och så skriver dom också att dom önskar att slippa se mitt IP-nummer i deras utredningar igen.

 

Detta snigelbrev var undertecknat av Abuse-gruppen på min ISP.

 

Så någon har alltså loggat och hittat mitt nätverk, kikat in och sett att jag haft några icke godkända mpg-filer och anmält detta till min ISP.

 

Så nu drar i alla fall jag in näsan en bit extra, dom har ju faktiskt rätt att stänga av mig om jag inte följer dom regler som dom sätter upp.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2004-09-18 00:36:07 av //gästen]

[inlägget ändrat 2004-09-18 00:37:49 av //gästen]

[inlägget ändrat 2004-09-18 00:39:20 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu drar i alla fall jag in näsan en bit extra, dom har ju faktiskt rätt att stänga av mig om jag inte följer dom regler som dom sätter upp.

 

Skaffa dig PeerGuardian istället och följ de moraliska regler du själv anser är rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag ha en köpt licens på XP och datorn kraschar, när jag försöker installera om så märker jag att det är en repa på min originalskiva!

Jag kopierar en XP skiva från en kompis och installerar med den, när frågan om serie-nummer kommer skriver jag in den CD-key som stod på min trasiga skiva.

Detta borde ju vara helt lagligt. Det kan ju inte vara så att man måste köpa ett nytt XP för 2000 spänn om man fått en repa i sin??

Om man går in på microsofts hemsida o uppdaterar kollar den inte vilket serie-nummer ens XP har då??

 

Är det ingen jurist här som har koll på sånt?? =)

 

 

 

Förresten, är det inte olagligt att kolla upp vad folk laddar upp/hem? Borde ju strida på personliga integriteten?

 

 

/J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så någon har alltså loggat och hittat mitt nätverk, kikat in och sett att jag haft några icke godkända mpg-filer och anmält detta till min ISP.

 

Det är snarare så att du haft detta utdelat i något P2P-nät.

Vad som ligger på din dator struntar dom i så länge du inte aktivt delar ut något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta borde ju vara helt lagligt

 

Det är helt lagligt. Det du betalar för när du köper XP är inte den fysiska skivan med installtionsprogrammet på, utan en licens som ger dig rätt att installera och använda XP på en dator.

 

Därför tycker jag att den nya lagen som kommer till årsskiftet verkar helt sjuk som kriminaliserar nerladdning. Hur kan dom veta att jag inte har originalet hemma eller en användarlicens?

Kopieringslagarna som finns nu räcker mer än väl.

 

För att gå lite offtopic: På 70-talet när man körde Unix på stordatorer kostade program ingenting utan det var naturligt att alla delade på allt när det gällde mjukvara. Det sägs att en av dom första som kom på tanken att ta betalt för ett program han gjort var Bill Gates. Alla tyckte att den där Gates var dum i huvudet och skrattade åt honom....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrattar bäst som skrattar sist..

 

Jag gillar faktiskt Billy Boy, då han till 100% ser ut som min gamle antagonist från högstadiet. Det lustiga i kråksången var att "antagonisten" drog upp mig från drunkningsdöden! (Kompisarna var som förlamade!)

 

Vad som är lagligt eller inte, har vi utsett nötter att i vårat ställe bestämma vad som är lagligt eller inte. Vidare är det plugghästarna från våran skolgång som blivit domare som skall bestämma praxis.

 

Vad som är RÄTT eller FEL vet vi i vårat samvete. Gott samvete= rätt. Dåligt samvete =fel.

 

Så enkelt är det..

Följ ditt samvete!

(Givetvis gäller detta 99% av folk, hemska massmördare inte!)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stoppar du för att kunna se din IP-adress för alla?

 

Tror inte ens detta program kan hindra det till 100%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...