Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows 2003 - Folder redirection ?

c_werner

Recommended Posts

Någon som vet hur jag ommdirigerar användarnas lokala profiler typ Documents and Settings till serven ? Har Gjort detta men det skapas ändå en lokalt namn för varje användare.Nu är det ju en del användare som använder datorerna och det blir en heldel som spara lokal. Det jag vill är att inget skall sparas lokalt allt skall finnas på serven ???

Starta "Active directory Users and Computers" från serverns Administrationsmapp.

Klicka ner i följande...

Computer Configuration---Administrative Templates---Logon---Delete cached copies of roaming profiles.

Enable.

På den lokala datorn finns det en motsvarande policy, den når du via gpedit.msc

/CH

[inlägget ändrat 2004-09-16 13:48:21 av luckas]

Förutom detta så vill du nog styra om Mina dokument och kanske Skrivbord till användarnas hemkataloger på servern, annars blir profilerna stora och tunga att synka.

Behöver du verkligen radera de lokala kopiorna av profilerna? Det gör att inloggningarna tar betydligt längre tid för användarna, eftersom hela profilen måste tankas ned varje gång. Som standard så synkas det som ändrats med servern vid varje in- och utloggningen, så serverkopian är hela tiden uppdaterad.

Att profilen synkas stämmer inte. Profilen kopieras över varje gång oavsett om man har profilen kvar eller inte. Så med andra ord så kopieras ALLT vid på/av-loggning. Cachad profil är endast till för att kunna logga in när servern inte är tillgänglig.

Nähä men så är det i alla fall om man bort ser från Local Settings.

Bevisa gärna att jag har fel.

Från Microsoft: http://www.microsoft.com/resources/documentation/WindowsServ/2003/all/deployguide/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/WindowsServ/2003/all/deployguide/en-us/dmebc_dsm_ivvs.asp

"When a user gets a roaming user profile, the data and settings that are stored in the user’s local profile directories become mobile. The profile data is stored on a server and copied to a workstation when the user logs on. Storing this data on servers simplifies data backup and security. However, because large folders, such as My Documents, are copied, there can be logon delays. You can avoid these delays by using Folder Redirection in combination with Roaming User Profiles.

When a user profile folder is redirected to a shared folder on the network, the folder is no longer part of the user profile. While other profile data is copied to the local workstation when the user logs on, the redirected folder remains on the server and is accessed over the network."

Det är väl lite av både!?:)

När man loggar in, så kopieras "allt" över, och när man loggar av så kopieras bara skillnaden mellan den lokala och server kopian?!

Är inte 100 säker, men har för mig det iaf

Beskrivningen du hänvisar till gäller när en användare loggar in för första gången på en dator, eller om datorn är inställd på att radera lokala kopior av profiler. Om det finns en lokal kopia så jämförs datumstämplar m.m. för att inte frakta oförändrade filer i onödan. I de flesta dokumentationer väljer man väljer dock att kalla det att profilen kopieras fram och tillbaka, för att inte tråka ut folk med detaljer.

Jag lyckades efter mycket surfande hitta en beskrivning av detta i dokumentationen till Windows XP:

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/xpusrdat.mspx

Lång sida, men läs under rubrikerna "Roaming Profile - Existing User" och "Overview of Windows XP Merge Algorithm".

nordie skriver att profilerna blir tunga att synka om de är för stora. Hur är det möjligt om det bara är ändringen som synkas? Om man endast ändrar en fil på 1byte i profilen så är det enligt MS och nordie endast den som ska copieras och då kan det inte bli så tungt.

Tyvärr så står jag fast vid att profilerna kopieras fram och tillbaks oavsett ändringar. Det är möjligt att nordie har lyckats få profilerna att synkas enligt vad MS säger ska vara fallet men jag litar på min och många andras erfarenheter av "roaming profiles", de fungerar inte som MS påstår.

Slut på pajkastning....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...