Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkort som får datorn att reboota?


millepag

Rekommendera Poster

Jag har en dator (AMD XP 2400+, 256 DDR, 80GB) som bara startar om sig när windows laddar... Startar om & startar om & startar om - och man kommer aldrig in i windows...

 

Jag har provat att byta hdd helt och hållet och installera om OS (provat både XP å 98SE)...

Alltid samma resultat, jag har därför dragit slutsatsen att det är något skumt med moderkortet, och jag undrar vad man kan göra??

 

Har någon varit med om samma sak?

Kan man ändra någonting eller måste man köpa nytt?

 

Jag misstänkte också att det kunde vara någonting skumt inställt i BIOS och drog därför strömmen till datorn och plockade ut batteriet på moderkortet och nollställde BIOS... utan resultat...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glappkontakt, är min första tanke.

Öppna lådan och tryck till på alla kort & minnesmoduler.

 

Om det inte hjälper:

Ett bra sätt att kolla om hårdvaran är ok är att pröva med ett annat OS. I ditt fall skulle jag prova med en live-Linux CD (nej, du behöver inte kunna någonting om Linux, välj knoppix eller dynebolic tex. De körs helt från CD utan installation. Och du ska bara kolla om det startar upp ordentligt.)

Funkar datorn är hårdvaran med största sannolikhet ok, då kan det vara drivrutinsproblem.

 

Funkar inte det heller har du hårdvarufel. Ta ut allt löst utom CPU & minne, helst även grafikkort. Men det kräver ju att du kan försöka logga in utifrån, annars vet du ju inte hur det gick... Sätt i ett annat grafikkort om du kan.

Det vore också bra om du kan byta ut minne + CPU.

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

"Endast döda fiskar följer strömmen!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

I XP kan du bocka av att datorn ska starta om automatiskt.

 

Du får då en bluescreen där du med lite tur kan härleda problemet. Posta vad där står i tråden, så kan du eventuellt få löst det hela.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan...

...och man kommer aldrig in i windows...

(fast jag har lagt ditt svar på minnet, sån't där är bra att veta!)

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Hehe, så fel det kan bli ibland.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har också haft det problemet. I mitt fall var dete mitt nätagg som var för svagt för moderkortet. Prova med en kompis nät agg först om det är starkare vill säga. Fungerar det då så köp ett nytt. Dagens dator komponenter kräver i stort sätt minst 350W i dom flesta fallen. Titta på ditt nät agg hur mkt det är på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens dator komponenter kräver i stort sätt minst 350W i dom flesta fallen.

 

Nu är visserligen min dator bara en 1GHz men på sin tid så var det ett absolut krav att man skulle ha minst ett 300 W nätagg och jag har kört den i alla år med ett 250 W nätagg utan problem och av nyfikenhet så kopplade jag datorn till en förbrukningsmätare och den gick aldrig över 100 W förbrukning så jag tvivlar väldigt mycket på alla måsten när det gäller nätagg. Kanske ska tillägga att jag har 4 hårddiskar och 2 cd/dvd enheter i den också.

 

Givetvis kan det vara så att datorer verkligen kräver 350+W men i sådana fall undrar jag varför det fortfarande är det vanligaste att affärer har 250 W nätagg som är gjorda för P4 om dom inte går att använda till nåt :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Processorer, moderkort & minnen

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk? - Steven Wright

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...