Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
IDGer

Adapter Card

Rekommendera Poster

IDGer

Tänkte köpa en billig extern hårddisk och har hittat följande:

http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?SESSIONID=G/D1XZBV5QBGRA0GLRCG4S&DS=2&TS=1502191490&pageid={34BAA766-63EC-4E2D-841B-6A2B049D4717}&type=focus&doctype=article&focus=656227&language=en&history=set

Dock står det "Adapter Card not included", exakt vad innebär det?

Undrar också om någon känner till företaget Technik Direkt?

Kolla deras pris på http://se.pricerunner.com/computing/storage/harddrives/126153/details och jämför med näst billigaste (datorbutiken.com) - enorm skillnad. Rör det sig kanske om blufföretag?

MVH Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
fhe
Dock står det "Adapter Card not included", exakt vad innebär det?

Att du själv får se till att du har ett USB2-kort eller något annat som ger dig USB2 (du vill inte köra en extern hårdisk som USB1, vilket fortfarande är relativt vanligt).

Undrar också om någon känner till företaget Technik Direkt?

Har handlat där flera gånger och de har alltid varit trevliga att göra affärer med även om man kunde önska sig en bättre webbsajt (med t.ex lagerstatus och sånt).

Rör det sig kanske om blufföretag?

Absolut inte!

[inlägget ändrat 2004-09-15 14:35:44 av fhe]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
IDGer

Vad kostar ett USB2-kort?

Varför vill jag inte köra hårddisk över USB1? Desvärre har den laptop jag sitter på nu enbart USB1. Hårddisken kommer ENBART användas till att avläsa mp3 av Winamp, mpg av Media Player samt dessa båda filtyper av Direct Connect eller dylikt P2P-program. Jag kommer skriva ytterst sällan så hastigheten spelar ingen roll så länge den klarar att spela upp mp3 och film över USB1 utan "stakningar".

Tack för hjälpen,

Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fhe
Vad kostar ett USB2-kort?

Ett par hundra, förmodligen lite mer om det ska sitta i en PCCard-slot.

Varför vill jag inte köra hårddisk över USB1?

För att det går erbarmerligt långsamt. Det är klart att det kommer att gå att spela upp mp3-filer och film men du får nog vara beredd på att få vänta väldigt länge från det att du trycker Play tills någonting händer.

USB2 gör 480Mbit/s och USB1 gör ca 12, det är stor skillnad. Ännu långsammare blir det när man tar hänsyn till påverkan av protokoll för överföringar och annat,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
IDGer

Okej.

Jag har försökt hitta PCCard Adapter Card för USB 2, men misstänker att jag använder fel sökord. Vet du var jag kan köpa ett och vad de kallas på svenska?

MVH Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
A.C.Magic

De heter USB-kort och finns bland annat hos Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1q3q848q34q557&ic=N&sw=13770

Se till att få ett kort som klarar 480 Mbps (USB 2). Kortet som jag länkar till är ett sådant kort.

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
IDGer

Jag har hittat riktigt billiga USB-kort på amerikanska siter och eftersom jag ska över dit snart ändå, är det bättre att köpa när jag är där än att lägga ner 500kr i Sverige.

Kommer ett amerikanskt kort att fungera i min svensktillverkade dator (DGC, svenskt företag)?

De jag hittat är:

$34: http://www.compusa.com/products/product_info.asp?product_code=50159182&pfp=BROWSE

$22: http://www.pricegrabber.com/search_getprod.php/masterid=418486

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
A.C.Magic

Nu får du bestämma dig. Det första kortet är avsett för en bärbar dator och det andra till en stationär. Ska du kanske ha båda två, eller vet du inte vilket som passar?

Tänkte bara påpeka det i fall att du inte vet vilket kort som passar.

Förresten tar Clas Ohlson 199:- för sitt PCI-kort (stationär dator) och mycket billigare blir det inte.

Ha det bra,

A.C.Magic

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
IDGer

Ojoj läste visst fel på den andra sidan.

Det är som sagt ett PCCard jag behöver.

$34 är dock mycket billigare än i Sverige och min fråga kvarstår, är de kompatibla med europeiska (svenska) datorer? Nån som vet?

Tack

Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...