Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Trasigt moderkort?

Zirhaak

Recommended Posts

Hej! Min dator krashade för en tid sedan.. skärmen blev svart (gick i standby-läge), hårddisken tystnade, Ctrl-Alt-Del eller Reset-knappen på lådan fungerade inte heller. Höll in Power-knappen, då gick det att stänga av.

Detta hände första gången i Windows, sedan när jag startade om datorn kom jag inte ens till hd:n i starten. Vid en kallstart går dator en stund, men lägger sedan av på samma sätt, oberoende om jag är i mk-setupen eller i Windows (hinner knappt logga in i Windows), vid en varmstart krashar den nästan omedelbart..

Jag kollade att processorfläkten och GPU-fläkten går, det gör de. Men två kondensatorer på MK:et ser ut på toppen som läckande batterier gör. Kan moderkortet vara paj? Eller elaggregatet, eller nåt annat? På bilden i manualen, och de andra kondensatorerna av liknande typ är blanka..

Jag har också testat att resetta bios, utan resultat, ifall problemet skulle funnits där. (En gång vid återkommande krasher hjälpte det, nått fnurr i bioset kanske det var då)

Tid för nytt köp av moderkort? Eller felet någon annanstans?

Det låter o. ser ut som om moderkortet är paj. Kan möjligen vara annat, men med din beskrivning skulle jag satsa på nytt moderkort.

//Peter

In Pingvino Veritas!

"Endast döda fiskar följer strömmen!"

Det har tillverkats piratkondensatorer med fel recept som därför inte har samma livslängd som orginalen. Om du har lödkunskaper kan du alltid pröva och byta de misstänkta kondensatorerna. Har du tur så har inget annat pajat.

Anders

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...