Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skicka värde från subrutin??


Wippika

Rekommendera Poster

Hej

 

Börjar precis komma igång lite med ASP.NET och ska hämta info från en databas! men nu följer två fråger:

 

Hur förflyttar jag mig mellan raderna i tabellen?

 

Kan jag skicka värdet från en subrutin till filen som fråga efter subrutinen.

jag har ju en klass i min aspx fil, klassen innehåller en subrutin och jag vill att datan från klass filen ska skickas till aspx filen så jag kan skriva ut det från den???

 

Använder följande kod:

sqlConnection.Open
       Try
       Dim dataReader As System.Data.SqlClient.SqlDataReader = sqlCommand.ExecuteReader(System.Data.CommandBehavior.CloseConnection)

           dataReader.read()

          Finally
          sqlConnection.Close
        End Try

 

 

Nu vill jag ju att filen som anropade subrutinen ska kunna skriva ut infon fråna databasen med t.ex.

response.write(dataReader("username"))

 

går det.

 

och hur man gör för att förflytta sig i tabellen när jag kört

dataReader.read()

 

mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dataReader.Read() läser första raden om det finns någon. Anropar du Read() igen läser den nästa rad osv.

Du kan använda den i en while-loop för att hämta alla rader från sql-satsen.

While dataReader.Read()
'Gör vad du ska med datan
End While

 

Försök att ta bort tänket med response.write och placera ut labels där du vill att texten ska hamna. När du läser in värdet från din klass till din label skriver du: dinLabel.Text = dataReader("username")

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öhhh a okey ska försöka glöma response.write. Men hur menar du med labels? Då måste jag ju bestäma innan var och hur många labels eller? Jag vet ju aldrig hur mycket som skrivs ut ur databasen??

 

Eller vad menas med labels????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo en label placerar man på sidan där man vill att en text från t.ex. en databas ska hamna.

 

Jag uppfattade aldrig att det skulle vara olika många poster, om så är fallet är inte labels att rekommendera.

 

Du bör istället kika på repeater, dataset och datalist.

Med en repeater kan du definiera header, item och footer för att tex presentera ditt resultat i en tabell.

Ett dataset är lite mer avancerad och ska bara användas om det krävs, med den kan man ha automatisk paging, sortering osv. Den tar dock lite mer prestanda.

Sen finns det ju ju datalist som fungerar ungefär som ett dataset men som inte är lika avancerad.

 

Om du bara är ute efter att rada upp lite poster från databasen så rekommenderar jag dig att använda repeater, det finns mycket information om alla tre av dessa verktyg om du googlar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur gör jag för att kunna skriva ut datan från min aspx fil då?

jag vill ju anropa Sub kallad dbConnect i min klass fil.

Men sen vill jag ju kunna skriva ut datan från .Net filen.

 

Så jag har en standrad rutin för att läsa från databasen.

T.ex

 

call dbConnect("Select * From users")

 

här vill jag ha kod som skriver ut värdet??

 

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...