Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator --> TV ? Varför går det inte?


Pada-chan

Rekommendera Poster

Ok. Jag har under lång tid alltid kopplat in TV:n till datorn för att se på filmer etc. Länkningen har skett via S-video kabel direkt från grafikkortets TV-out.

Men nu på senaste tiden har detta slutat fungera! Jag får ingen bild alls på TV:n om inte annat en väldigt liten antydning till windows bakgrunden etc. Vilket bekräftar att det är rätt kanal osv.

Detta är inte bara personligt utan har hänt hos min kompis också som, precis som jag, alltid länkat datorn till TV:n för att se på film.

Det enda jag skulle kunna tänka mig vara orsaken skulle vara drivrutiner av något slag, t.ex. Grafikkortets.

p.s. Testade med kompisens äldre dator när vi var hos honom och den fungerade som vanligt ?!?

Någon som har några tips ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar denna tråd till Grafikkort.

 

Och frågar tillbaka - vilket grafikkort?

I vilken ände ska man annars börja?

 

1: testa att ominstallera drivrutinerna.

2: Tar TVn emot signalen korrekt? Testat med annan TV? Annan dator?

3: Har du för vana att koppla i och ur kabeln när du ska använda/använt klart`? Ur och ikoppling bör endast ske när datorn är avstängd.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet är ett Geforce 4200 Ti. Jag har testat me Nvidia drivrutinerna som jag körde med när det fungerade. Har testat med annan dator, vilket inte heller fungerade (dock var detta min kompis datorn som inte heller fungerar längre. läs startinlägget).

Visst kopplar jag ur datorn varje gång jag tittat klart, TV:n står trots allt på nedanvåningen. Och min kompis har exakt samma problem vilket förbryllar mig. Han har inte samma grafikkort heller för den delen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Finns inte så mycket som kan ge det fel du beskriver, tror jag.

Har du testat din dator mot annan TV? Eller kanske via en video?

Min fundering, som jag hoppas är fel, är att ni båda skadat TV-ut kretsen på grafikkortet.

S-video och kompositkontakterna är tyvärr obuffrade och tål ej om det skulle bli någon form av strömstöt vid anslutning. Precis som det är med serieporten om du minns vad som sagts om denna.

 

Titta igen inställningarna i grafikkortets drivrutiner. Ställ in att det ska sända PAL-B i lägsta möjliga upplösning. Ställ in rätt signaltyp, dvs komposit eller s-video. Om du har möjlighet, testa att byt till en kompistkabelm om du har s-video idag och vice verse.

 

Om du tror att du missat något kanske min TV-ut guide kan hjälpa:

 

http://w1.876.telia.com/~u87618716/geforce_TV_guide.htm

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

 

[inlägget ändrat 2004-09-15 19:48:30 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...