Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Jag har ett TV-kort, tror jag.

Mekholm

Recommended Posts

Hej. Jag köpte en dator av en kompis. Han sa att det finns ett tv-kort i den.

Jag bor i lägenhet med kabel-tv. inte digital. fast jag får in svt24. Detta är all info jag har.

Kan nu någon berätta vad jag kan göra med detta kort och hur?

Ska man ha nåt program till kortet? hur hittar jag kortet? i kontrollpanelen? vilka sladdar ska sitta i datorn? som jag ser det så finns 2 olika uttag. ett som ser ut som det som sitter i min tv och ett som ser ut som det som sitter i väggen.

kan man spela in tv-program med det?

tack tack för alla eventuella svar.

/nybörjaren.

Har du ett TV-kort i datorn bör det på baksidan av datorn finnas bland annat en antennkontakt. Denna bör du känna igen :). Anslute en antennkabel där. Precis som i en TV eller video. Datorn bör vara avstängd när du ansluter antennen.

Program - ja det bör finnas på datorn. Det följer med program med TV-kort som man kan titta på TV samt spela in program med. Var du ska leta? I startmenyn samt bland CD-skivor du fick med datorn.

I enhetshanteraren bör du hitta TV-kortet under Ljud, video och spelenheter. Där bör du även se vilket märke/modell på TV-kort du har, det brukar stå.

Hittar du inget program i datorn eller bland CD-skivorna kan du testa att ladda hem DScaler. Ett gratisprogram som stödjer många av de TV-kort som finns på marknaden. Med DScaler kan du titta ej spela in.

http://www.dscaler.org

(v 4.1.8 är stabil. Om denna inte stödjer ditt TV-kort finns 4.1.11 men det är en alpha version. testa först 4.1.8)

Enklast vore väl att fråga kompisen du köpt datorn av...

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Du kan hitta kortet i kontrollpanelen->System->Enhetshanteraren.

Kända tillverkare är Pinnacle och Haupauge.

Kontakten som ser ut som den i TV:en är till för en antenn. Det kan fungera med centralantennen men använd hellre en egen bordsantenn.

Det andra uttaget förbryllar mig men menar du bredbandsuttaget i väggen?

Korten brukar annars ha en S-video ingång så att du kan visa och spela in video från t.ex en videokamera till hårddisken.

Hej igen och tack för alla svar. jag har dock fortfarande inte hittat något tv-kort i enhetshanteraren. såhär ser min enhetshanterare ut...

(klicka på "bild" överst på denna post)

[bild bifogad 2004-09-19 23:01:55 av Mekholm]

[inlägget ändrat 2004-09-19 23:03:40 av Mekholm]

623153_thumb.jpg

Det ser ut som om det finns något kort i burken fast drivrutinerna är inte installerade, därav frågetecknen vid "Multimediestyrenhet" och "Videostyrenhet för multimedia".

Du får nog ta dig en titt i burken och se vad som står på det eventuella TV-kortet. Eller fråga den du köpte datorn av. Han borde dels veta vad som finns i och dels ha diskett eller CD med drivrutiner på.

Tills dess kan du ladda hem DScaler och testa. Dscaler bryr sig inte om ifall du gar drivrutiner eller ej. Om det bara stöder det TV-chip som sitter på ditt TV-kort.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Hej igen. Jag har laddat ner dscaler och testat att köra. men programmet frågar ju vilket tv-kort jag har... jag har ju inte en aning :)

Jag kanske får vänta tills killen med datorn kommer hem från Kosovo...

tack ska ni ha.

Jag har laddat ner dscaler och testat att köra. men programmet frågar ju vilket tv-kort jag har...

Stega igenom. Det är inte så många...

Eller som sagt, ta dig in titt i datorn. Oftast står det vem som tillverkat kortet och ibland även vilken modell det är..

Fast han du köpt av kanske kommer hem snart.

/T

Hehe, skulle JAG öppna min dator och kolla. Det finns inte i detta universum. Det som skulle hända då är att hela datorn skulle paja. Vågar jag absolut inte. :)

Jag kanske ska ta o testa igenom allihopa ändå. vad är det som ska hända om jag får rätt? kommer det upp en tv-bild eller?

SÅ farligt är det inte att öppna en dator, men är du osäker kanske det är bäst att vänta.

Inser förresten att det är en del kort att testa, och jag är osäker på vad effekt en skulle bli. Du måste ju ställa in en kanal för att få bild...

Men dScaler har ju funktionen Autodetect. Fungerar inte denna?

Och finns det inte något program som kan sniffa reda på vad det är man har i datorn även om man ej har drivrutiner installerade?

/T

• 2 weeks later...

mmh, hittar dessa även hårdvara som Windows inte vet existerar eller vad den heter?

Vore trevligt om vi får veta resultatet från dessa program.

/T

hittar dessa även hårdvara som Windows inte vet existerar
Vet inte exakt hur du menar. Jag brukar använda programmet Everest (tidigare Aida32) för att ta reda på vilka (för mig okända) komponenter en dator har. På det sättet kan jag installera passande drivrutiner.

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

[inlägget ändrat 2004-09-30 15:15:30 av TicoRoman]

du förstod mig rätt, menade ju självklart om porgrammen kan finna och identifiera hårdvara utan att det redan finns en drivrutin installerad.

Vilket de verkar kunna, med tanke på vad du nyss skrev.

Hoppas det fungerar även för Mekholm!

/T

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...