Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VIDEO REDIGERING, vad skall man ha?


Peter Garner

Rekommendera Poster

Peter Garner

Jag håller på att titta på program för att på ett enkelt sätt kunna redigera video för publicering på Intranet/Internet, typ som man gör på http://www.vision-media.se/television.vns

 

Har fått en snabbtittat på iMovie och det verkar passa alldeles utmärkt för mina nuvarande behov fast det är lite begränsat....

MEN!

Det är i Mac-miljö (inget ont i detta, skulle gärna jobba enbart i Mac) och det blir mest trubbel då jag sitter på ett företag med enbart PC.

Alltså:

- Finns det något motsvarande för PC?

- Vilka videokort skall man ha?

- Vilken videokamera skall man ha?

- Vilka priser handlar det om?

och slutligen:

- Vad är meningen med livet?

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

* Självklart finns det mostvarighetern till PC.

Ett av de vanligast använda är Adobe Premiere, ett annat är Ulead Video Studio.

 

* Vilket videokort du ska köpa beror helt på vad du ska använda det till. Om du bara ska använda det till webben klarar du dig fint med ett billigar kort, typ Miro DC10 för cirka 3.000 pix.

 

* Som sagt ovan, om du bara ska filma för att visa på webben så skulle jag tro att du klarar dig med i princip vilken kamera som helst.

 

* Om du däremot vill ha utrustning för att kunna producera film i full tv-upplösning blir det dyrare. Ett bra videokort ligger på 6.000 och uppåt. En bra DV kamera är att rekommendera och de ligger mellan 10-20.000.

 

* Meningen med livet är att skaffa sig ett bra jobb med hög lön så att du kan skaffa dig en massa tekniska prylar som du egentligen inte behöver och sen dö fattig som en kyrkråtta. Kom ihåg: Den som har mest prylar när man dör, han vinner ! :-)

 

/Putte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...