Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minneskortsbyte.


Lothar Günther

Rekommendera Poster

Lothar Günther

Behöver man tänka på ngt särskilt när man byter/sätter in mer ramminne?

 

Jag har två kortplatser och kommer att byta ut det enstaka 256 som sitter där nu till två 256 av en annan sort.

 

Min fråga är behöver man göra något med OS? Eller är det bara att peta in korten? Och sedan bara köra som vanligt?

 

Mitt moderkort är QDI PlatiniX 2PE/800 6AL.

 

En del kort säljs med tilläget hi-grade i namnet, är det av ngn faktisk betydelse?

 

May nothing but happiness come through your door.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Lothar Günther skrev:

Behöver man tänka på ngt särskilt när man byter/sätter in mer ramminne?

 

Du ska tänka på att du får minneskretsar som är kompatibla med ditt moderkort. Det ska matcha sockelhastigheten.

 

Är det 333 Mhz fart på sockeln, så ska minnet också ha samma. Minnena brukar heta PC2700 DDR SDRAM t ex och det brukar framgå av manualen eller ta hjälp av minnet som följde med. En etikett brukar sitta fastklistrad på ena sidan på minneskretsen och där kan det stå.

 

Min fråga är behöver man göra något med OS? Eller är det bara att peta in korten? Och sedan bara köra som vanligt?

 

Du behöver inte göra något särskilt med operativsystemet. Har du XP t ex så har det stöd för mycket minne. Äldre operativsystem som Win9x kan bli kinkigt när det blir för mycket minne.

 

Kolla upp hur mycket ditt moderkort har stöd för bara innan du skickar efter mera minne.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Processorer, moderkort & minnen

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Datorbygge/montering|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Äldre operativsystem som Win9x kan bli kinkigt när det blir för mycket minne."

 

Helt riktigt och den exakta siffran är 512MB för Win -95, -98 och -ME. De operativsystemen kan få problem med minnesadresseringen vid högre mängder än 512MB.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...