Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad gäller egentligen angående PIRATKOPIERING?


Tropicana

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har hört på många ställen att det inte är olagligt att ladda ner filmer, låtar och t.ex. spel, bara man har det till "eget bruk." Men nu säger många att det faktiskt är olagligt, på Kazaa.com står det dock tvärtom. Med andra ord DET ÄR MYCKET RÖRIGT. Jag vet att ämnet tagits upp på Eforum redan men det verkar som att massa lagar tänker skrivas om/har skrivits om.

 

Så var gäller exakt? Har vi en 5-stjärnig IT-advokat eller högavlönad domare med 50 tjänsteår bakom sig. TACKSAM FÖR UTFÖRLIGA SVAR!

 

(Laddade ner The School Of Rock från DC++ här om dagen, filmen var bara bäst! Så bra att jag funderar på att köpa den på DVD. Har ni inte sett den så ladda ner/hyr/låna/köp den!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också vilja ha träsket lite mer utrett av någon som faktiskt vet med sig att de vet =).

Vill även veta vad som gäller för nedladdning av ex. gamla resp. nya tv-serier.

 

(SEMI-OFF-TOPIC: Fick just tag på ett par avsnitt av en godbit från 80-talet, "Not the nine o'clock news ("Inte aktuellt"). Nostalgi! Fast bröt jag mot lagen?)

[inlägget ändrat 2004-09-13 23:30:50 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Film och musik är tillåtet att ladda ner från nätet, men det är inte tillåtet att sprida det vidare. Du får göra hur mycket egna kopior du vill - för eget bruk.

 

Ska man hårddra det, så ÄR det tillåtet att både hämta hem och installera datorprogram från nätet - under förutsättning att du har en köpt licens för programmet (eller att man på annat sätt har tillåtelse). Om jag tex blir av med min XP-skiva, så får jag hämta ner det varifrån jag vill och installera det - eftersom jag har en licens för det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Det är i n t e olagligt att ladda ner filmer och musik. Inte ännu i alla fall.Däremot får man inte dela ut, och då uppstår det ett dilemma att man inte får komma in på någon hubb. Spel, dvs. datorprogram har aldrig varit lagligt att tanka hem ens för enskilt bruk. Det finns program som Bearshare där man har möjlighet att inte dela ut. Passar bäst för musikladdning. Filmer tar flera timmar och ibland avbryts tankningen.

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså är inte heller t.ex. bittorrent olagligt, eftersom man där inte direkt delar med sig av filer utan av torrents. Annars borde ju de sidorna stängts för länge sedan.

 

Men vad innebär då upphovsrättslagen? Alltså får man för eget bruk kopiera all slags upphovsrättsskyddat material?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Dahlström
Alltså är inte heller t.ex. bittorrent olagligt, eftersom man där inte direkt delar med sig av filer utan av torrents. Annars borde ju de sidorna stängts för länge sedan.

Själva bittorrent är inte olagligt, men om du laddar ner en film/program så kommer du sedan att dela ut den och då begår du en olaglighet.

 

Att lägga ut en torrent fil är heller inte olagligt eftersom den inte innehåller filmen/programmet, därför stängs inte trackers.

 

Men vad innebär då upphovsrättslagen? Alltså får man för eget bruk kopiera all slags upphovsrättsskyddat material?

Nej, läs gärna i lagen själv: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

 

Speciellt paragraf12

 

Framställning av exemplar för enskilt bruk

 

 

 

12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för eget bruk låta en utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer eller

3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk. Lag (1997:790).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva bittorrent är inte olagligt, men om du laddar ner en film/program så kommer du sedan att dela ut den och då begår du en olaglighet.

 

Att lägga ut en torrent fil är heller inte olagligt eftersom den inte innehåller filmen/programmet, därför stängs inte trackers.

 

Det är jag med på, tänkte inte till ordentligt.

 

 

Framställning av exemplar för enskilt bruk

 

 

 

12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.

Första stycket ger inte rätt att

1. uppföra byggnadsverk,

2. framställa exemplar av datorprogram, eller

3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för eget bruk låta en utomstående

1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,

2. framställa bruksföremål eller skulpturer eller

3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk. Lag (1997:790).

 

Detta innebär alltså att jag inte får ta en kopia på ett datorprogram eller en cd jag köpt?

Isåfall skulle man kunna tolka det som att nedladdning av ex. en film eller låtar är olagligt eftersom man då i själva verket gör en kopia av filen??

 

Är jag helt ute och cyklar, rätta mig om jag har fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle även vilja veta vad Immaterialrätten har att säga om ämnet vi diskuterar? Vet någon en sida med lagtexten?

 

/steinmetz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev för några år sedan ett mail till antipiratbyrån och frågade om tvserier och även hur det räknades om man spelade in ljudet från tv när det är musik där och sprider det, svaret jag fick var att dom inte visste och att det var svt som ansvarade för det och det var således dom som jag skulle ta kontakt med om jag ville veta mer. Detta gjorde jag inte tyvärr men nån med gott om tid kanske har lust att ta reda på fakta.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK så om jag förstått saken rätt:

 

Det är INTE olagligt att ladda ner multimedia för EGET BRUK.

Det ÄR olagligt att dela med sig av multimedia.

 

Det ÄR olagligt att ladda ner diverse program, spel ens för EGET BRUK.

Det ÄR olagligt att dela med sig av diverse program, spel.

 

Hmm, lite konstiga lagar egentligen. Man FÅR sno godis från kiosken men man får INTE dela med sig till kompisarna :D.

 

En annan fråga nu när vi ändå snackar om piratkopiering. Har artister, spelprogrammerare, skådespelare m.m. verkligen ont om pengar. Lider olika projekt p.g.a. fildelningen? Jag menar, spelen utvecklas som aldrig förr, musiken spelas som aldrig förr, filmer produceras som aldrig förr. Varför lägga ner massa tid på att försöka stoppa fildelningen när man inte stoppat TOBAKEN som dödar varje år, och dessutom gör luften ännu svårare att andas! Ärlig talat så frågar jag bara om lagarna kring fildelning av nyfikenhet, jag tror inte jag följer dem förrän någon lägger upp ett bra argument.

 

Jag tror att det är svårare att få folk att sluta byta multimedia än att få dem att sluta röka t.ex. Visst var det tufft att få igenom förslaget om rökfria inneserveringsställen i NORGE, snart SVERIGE. Kommer man lyckas med fildelningen egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...