Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Rättigheter

Miljarder

Recommended Posts

Jag tycker rättigheter i mappar är sugigt i strulinux! Eller kanske det är jag som tänker förmycket w2k?

Ville bara säga det, ingen fråga direkt.. =)

Visst är det lite "struligare", men det finns skäl till det - det är en av anledningarna till att Linux är säkrare än Windows.

Några olika varianter, beroende på vad du vill göra:

1) Skapa en användare som autoinloggas. Varje användare har sedan en egen katalog i hemkatalogen. Funkar bra tex i familjen.

2) Alla användare är medlemmar i samma grupp, sätt standardbehörighet till '007' ( fullständiga rättigheter för användare + grupp)

3) Sätt standardbehörighet till '000' OBS! Nu har alla fullständig behörighet, dvs även alla elakingar därute på internet!

Fast du kanske bara vill att andra ska kunna läsa? I så fall är det bara att addera efter behag (read=4 write=2 execute=1.) Observera att för att kunna gå in i en katalog krävs 'execute'.

Med 'standardbehörighet' menar jag det som sätts när en ny

fil/katalog skapas. Detta bestäms med 'umask' brukar finnas i /etc/profile (standard) eller i varje användares <hemkatalog>/.bashrc ("överrider" då /etc/profile)

För att det inte ska vara för lätt är nuffrorna omvända, dvs man anger vilka rättigheter som inte sätts...

Alltså: Användare - fullständig behörighet, grupp - läsa+exekvera, övriga - ingen behörighet => umask 027

Det finns förmodligen GUI-hjälpmedel för att fixa sådant, jag vet faktiskt inte.

Tycker du inlägget är rörigt & obegripligt så återkom ska jag försöka förtydliga imorgon.

//Peter

In Pingvino Veritas!

"Endast döda fiskar följer strömmen!"

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...