Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta mot Servern


Daily

Rekommendera Poster

Jag har en dator som suttit i ett Novell nätverk. Jag har avinstallerat allt vad heter Novell i den och skall nu ansluta datorn i en domän på en 2003 server. Problemet är att det inte går. Fick upp den vanliga rutan med att fylla i anv+lösen till ett admin konto på servern. Skrev då in dessa (vilket jag vet är viktiga). Jag har sett till så att datorn har fått ett konto i AD också men det hjälper inte. Den säger att det inte finns någon kontakt med domänservern. Men jag vet att det finns en sådan kontakt tackvare att jag kan gå in via nätverket och finna de utdelade resurseran och öven gå in utan felmeddelanden.

 

 

Vet någon vad det kan vara för fel?

 

 

Glömde att skriva att det är en 2000 pro klient!

 

[inlägget ändrat 2004-09-13 15:13:00 av Daily]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla dns-inställningarna på klienten. Din 2000-burk måste kunna hitta ad-domänen via dns för att du ska kunna gå med i domänen.

 

När du bläddrar bland datorer i nätverket används ett protokoll som heter netbios som fungerar lite annorlunda, därför fungerar det ena men inte det andra.

 

Förutom att kolla vilken dns-server som är angiven så kan du testa det hela genom att t.ex.:

 

* skriva \\servernamn.domän.xx i utforskarens adressfält och se om du får upp några utdelade mappar.

 

* skriva nslookup domän.xx i ett kommandofönster och se om du får upp ip-adressen till din domänkontrollant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dns:en får datorn via en router som ger detta. Ska jag manuellt ändra detta till serverns ip så det får det via den istället. Noteras kan att jag har anslutit två datorer innan med XP och detta har varit helt problem fritt.

 

Jag skall åka och kolla på detta sedan och prova de grejerna som du skrev ner.

 

Tackar så mycket!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...