Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med nätverk XP Pro/Home!


Willip

Rekommendera Poster

Hej!

För att göra en lång historia kort:

Jag har haft ett nätverk med 3 datorer med XP pro, XP home och W98 på och efter många turer fick jag det att funka ordentligt till slut. Det var problem med att vissa datorer bara hade kontakt med varandra ibland osv. Men efter att ha köpt en switch så har det funkat klockrent i ett år.

Sen gick en dator sönder (den med XP home) och jag köpte en ny dator med XP home och tänkte att det är väl bara att koppla in och köra på som vanligt men det gick ju inte alls. Jag ska försöka förklara röran som har uppstått. Just nu har den nya datorn (fortsättningsvis kallad home) kontakt med W98-datorn = W98 datorns utdelade mappar kommer upp i ”Mina nätverksplatser” på home och tvärtom på W98, så där verkar det funka OK.

Men home kan inte komma åt pro-datorn, inga av pro’s utdelade mappar kommer upp i ”Mina nätverksplatser” på home och om man går in på visa datorer i arbetsgruppen så kommer home och pro upp men inte W98. Klickar man på pro så kommer följande upp: \\Kontoret(pro) är inte tillgängligt. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Åtkomst nekad.

Men däremot så kommer pro åt både home och W98, deras utdelade mappar kommer kommer upp i ”Mina nätverksplatser” på pro-datorn.

Lite kort kan man säga att nätverket funkar utom det att det inte går att komma åt pro-datorn varken från home eller W98.

Jag har hållit på med det här en vecka nu och läst en massa här på forumet och provat allt möjligt som det har skrivits om så nu vet jag knappt vad jag har gjort, jag har kört ”installeranätverksguiden” ett antal gånger mm mm. Det enda jag lärt mig är att det verkar vara väldigt många som har problem med nätverk i XP.

 

Jag har som sagt provat lite allt möjligt och ibland så har ”Mina nätverksplatser” på pro-datorn inte visat dom andra datorernas utdelade mappar men det har gått att komma åt dom genom ”visa datorer i arbetsgruppen”.

En konstig sak är att helt plötsligt så kan home-datorn skriva ut på en skrivare som är kopplad till pro-datorn och utdelad av den, så nån slags kontakt verkar det ju finnas från home till pro, eller?

En konstig sak till är att när jag högerklickar på min nätverksanslutning i ”Mina nätverksanslutningar-visa nätverksanslutningar” och väljer egenskaper så kommer det upp en ruta med meddelandet: ”Ett oväntat fel uppstod.” Men jag har för mig att det har gått att komma åt egenskaperna tidigare på det sättet.

Detsamma när jag försöker komma åt fjärranslutningen (kör modem, pro och home har varsit modem W98 ingen uppkoppling alls). Apropå det så får jag inte internetuppkopplingen att funka speciellt bra heller, de gånger den lyckas koppla upp sig så går det väääldigt segt om det går alls, men det kanske jag ska ta upp i en annan tråd eller kan det ha med nätverket att göra?

 

Hoppas att det finns någon vänlig själ som orkat läsa det här och kanske kan komma med några tips om vad jag ska göra.

Tack på förhand, mvh.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som du har något fel med behörigheterna.

 

Förmodligen är gästkontot inaktiverat på PRO-maskinen.

 

När du då ansluter från de andra maskinerna till PRO-maskinen så kommer de inte in i maskinen därefter.

 

Pröva att aktivera gästkontot på PRO-maskinen och se om det fungerar då.

 

Mvh Linus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej & tack för svaret.

Jag har provat att aktivera gästkontot men det gör ingen skillnad.

 

Jag tänkte att jag skulle ta bort nätverksanslutningarna helt och börja om från början men det går inte på home-datorn. Jag kommer ju inte åt nätverksanslutningen, det kommer det upp en ruta med meddelandet: ”Ett oväntat fel uppstod.” när man försöker komma åt anslutningen.

Nån som har fler tips om vad jag kan pröva?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...