Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv-license


premier69

Rekommendera Poster

Det där med att det är farsans som kommer förbi ibland funkar inte helt heller...

 

Också den som hyr lägenhet i andra hand, där en tv-mottagare finns,

ska betala tv-avgift. När den som hyr ut sin lägenhet i andra hand låter

sin tv-mottagare stå kvar i lägenheten, är den som har möjlighet att

nyttja tv-mottagaren skyldig att anmäla tv-innehavet till Radiotjänst.

 

-----------

// dexter

 

Har jag snackat om "andrahandsuthyrning"?!

-Nej!

 

GIVETVIS så låter man hushållet som betalar avgift (i normalfallet hushållet som har avlat fram en, dvs. föräldrahushållet) stå för TV-ägandet även i det nya hushållet som "barnet" har. "Barnet" påpekar inför eventuella kontrollanter att det är föräldrarnas TV som står hos barnet..

 

"TV:n är min fars. (alternativt "min mors"). (Innehavaren likaså)

Det finns ingen lag som tvingar TV-innehavare (licensbetalare) att ha sina TV-apparater hemma. Jag betalar licens, och har (mig veterligen) TV-apparater på minst 7 ställen, varav 3 ställen "saknar egen licens". Dvs. jag utövar min rätt som medborgare/licensbetalare att ställa mina mottagare precis "in hell" var jag vill...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Vi var med om nåt liknande, en sur tant som ringde och påstod att vi hade tv - hon kunde höra den påstod hon. Precis som för dig damp det ner en faktura.

 

Jag bestred fakturan och påtalade att tills dess att tv-innehav kan påvisas från deras sida kommer avgiften att lämnas oreglerad. 5 dagar senare fick vi ett brev där de bad om ursäkt för anmälan om tv-innehav och meddelade att de strukit alla krav.

 

Brevet sitter för övrigt på kylskåpet nu :)

 

 

Mvh Alex

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lothar Günther

Jag vill minnas ett fall för några år sedan där det slutgiltigen framkom vid domstolprövning att licenskontrollanten hade ljugit om en persons TV-innehav.

 

Motivet var att hans pejlingsuppdrag avlönades på provisionbasis.

 

I allmänhet så är det nog så att påstådd licensskolkares ord väger lättare än dito kontrollants vid en domstolsprövning.

 

Även om den förstnämnda har stöd i vittnesbevisning om att han inte har eller har haft någon mottagare.

 

Svensk Radiotjänst utgår från att alla hushåll har TV. Men så är det inte i min verklighet.

 

 

May nothing but happiness come through your door.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...