Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv-license


premier69

Rekommendera Poster

Fyfan vilket fascistland man lever i när det kommer snubbar o tränger sig på i hemmen för att kontrollera om man har tv. Idag tycker inte jag det finns några belägg för det (mer än att skapa arbetstillfällen i Kiruna kanske?), en TV-apparat idag kan användas till 100 andra saker än att titta på SVT med, tex då spela tv-spel.

FÖr 30 år sedan när det endast fanns en sak att göra med tv så var det en annan sak.

 

Men är det rättfärdig "skatt" när det finns såååååå många "skattesmitare"?

OM man slår ut vad några få betalar i tv-license på hela sveriges befolkning så måste det bli en vädligt försumbar slant...

Och det borde ligga i allämnhetens intresse att alla har tillgång till sk "Oberoende" tv.

 

Regeringen kunde tex strunta i att höja barnbidragen nu och använda de pengarna till SVT istället. Det skulle ändå underlätta ekonomin för FLERTALET hushåll. Tror nämligen de flesta låginkomstagare har tv... I varje fall jag, som är student och inte har råd att betala denna "Skatt" som är högre än vad jag betalar för telefon varje månad....

 

usch..

Finns det något parti som är EMOT denna avgift förresten? Det skulle isf vara väldigt intressant till nästa val... hehe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar
FÖr 30 år sedan när det endast fanns en sak att göra med tv så var det en annan sak

 

tror nog att över 99% av de som äger en TV använder denna för just TV-tittande. Ditt resonemang på denna punkt är aningen bristfälligt. För 30 år sedan var dock TVns penetrering av sammhället ej lika stor.

 

Enda anledningen som jag kan se att ha TV-licensen via ett eget system utanför skatten är att staten inte ska kunna gå in och sno en del av kakan. Fast det är klart, SVTs anslag styrs ju av staten ändå så det arguementet faller direkt.

 

Nä, idag när en klar majoritet av befolkningen har en TV tycker jag att man kan avveckla Radiotjänst och inkludera TV-licensen i den vanliga beskattningen. Som sagt, det är ingen jättekaka som ska betalas.

 

Tränger sig på? Det enda de har rätt att göra är fråga om du har en TV. Inte tränga sig på.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur att man inte måste betala speciella licenser för allting man har i hemmet. Microvågsugnslicens, kaffebryggarlicens, sänglicens, datorlicens. Spelar ingen roll om man använder sakerna, har en en jäkla brödrost ska man fan betala licens!!

Låter det bra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lothar Günther

Du har rätt i sak, då definitionen på skatt är att det är en tvångsavgift till staten utan krav på motprestation från dennas sida.

 

Alltså TV-avgiften i sig innebär inte att du kan ha krav på någonting i gengäld. TV-licensen är en skatt på innehavet av TV-mottagare.

 

Du behöver inte släppa in någon pejlare i ditt hem. Dom saknar dessa befogenheter.

 

May nothing but happiness come through your door.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var en pejlare här som jag INTE släppte in, dessutom nekade jag tv-innehav, vägrade skriva under hans lapp och sa inte mitt personnr, men nu några veckor efter det har det likt förb**t dumpit ner en tv-agvfiftsräkning i brevlådan....

Enligt pejlare hade jag vistt erkänt tv-innehav... vad gör man då? ringer o säger att pejlaren misstagit sig?? Det skulle de väl aldrig godkänna??

 

 

Förresten, måste inte Radiotjänst skicka ut information om att de skickar ut pejlare någon månad i förskott?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att neka, ta alltid namn på pejlaren.

Ring till radiotjänst och skäll ut dom. De kan inte bara anta saker och ting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni licenssmitare är helt otroliga. Sitter och gnäller som fan på andra fast det är NI som gör fel. Det är jag och många andra som får betala för erat TV-tittande också. Det är jag som borde gnälla på er.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Enda anledningen som jag kan se att ha TV-licensen via ett eget system utanför skatten är att staten inte ska kunna gå in och sno en del av kakan.

 

De har väl sneglat på lagstiftningen runt fordon kanske ?

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som att ladda ner en mp3 ungefär.. det har väl du aldrig gjort?

 

Man måste få gnälla på en licens som man inte vill ha eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst dina svar här till folk som försöker hjälpa dig har jag ett par tips:

 

Sälj din Xbox och din TV, lägg pengarna på kurslitteratur eller liknande så att du ökar dina möjligheter att få jobb.

Tiden du använde till att spela Xbox lägger du på studier och på att söka jobb.

 

Medan du letar efter ett jobba som du verkligen vill ha föreslår jag att du tittar på dessa tillfälliga jobbmöjligheter:

* McDonalds - om du har en sådan i närheten så sök jobb där - de söker nästan alltid folk. Samma gäller för Max.

* Städföretag - de vill också ofta ha folk...

* Börja dela ut reklam eller tidningar

 

Ovanstående kanske verkar jobbigt i din föreställningsvärld där soc och Xbox-spelande hela dagarna tycks vara det optimala. Vi som försörjer dig håller inte med...

 

Ta tag i ditt liv, någon annan gör det inte...

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Struntsnack!

Kolla ordentligt:

Avgiften (licensen) är för mottagare. En TV-apparat som man plockat bort tunerdelen på är ingen tv-mottagare längre, utan den är en bildskärm. Bildskärmar finns det inga avgifter på! (Att kräva tv-licens på en bildskärm är som att kräva hundskatt på kattinnehav)..

 

Radiotjänst kan tycka mycket (och dra en rövare för att få folk att betala), men en tv är inte en tv om den saknar tunerdel.

 

För att besvara huvudproblemet frågeställaren har:

Eftersom du använder tv:n som monitor/skärm för din x-box, så är den enkla lösningen på ditt problem att blåneka tv-innehav. Bor du i lägenhet så är det omöjligt för pejlarna att urskilja din apparat från alla grannars. (I princip). Sedan kan jag ju informera om att man pejlar på lokaloscillatorsfrekvensen, vilken är olika beroende på ort, och eventuellt kabelnät.

 

I en hyresfastighet brukar ofta kanalplatserna stå nere i entrén, och där kan pejlaren kolla vilka frekvenser han skall söka på. Har du din x-box ansluten via scart eller via HF på annan frekvens, så hittar han inte din box..

 

Sedan finns det en annan möjlighet att undkomma licens: "TV-apparaten är inte min, det är min fars. Han betalar licensen, och brukar komma hit och titta på den. Han vill se på sportnytt även då han hälsar på sin tv-löse son". Observera att man då måste påpeka "jag har inte lånat den, innehavaren har ställt den här, det är han som använder den". Vattentätt.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det tråkigt om folk som verkligen ser på tv inte betalar för det. Vidare är det tråkigt att statsmakterna inte inser den nya teknologins möjligheter: Med digitaltv är det ju lätt som en plätt att se till att folk betalar för sig.. (koda sändningarna). Då kan man ändra så att tv-innehavet blir avgiftsbefriat, och själva tittandet avgiftsbeläggs.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får även ha en tv temporärt i 2 veckor så man kan också dra historien om att sin kompis håller på och flyttar och man bara ställt tv'n i sin lägenhet medans flyttningen pågår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lothar Günther

Gossen ville bara ha ett sakligt svar på sin fråga.

 

Moralisk indignation eller huruvida han är arbetsskygg ligger utanför frågeställningen.

 

 

 

May nothing but happiness come through your door.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen, men man kan inte beställa de svar man vill ha i Eforum... Om man dessutom bär sig dumt åt mot personer som kommer med seriösa svar och tror sig kunna styra över vad som ska skrivas i tråden får man stå sitt kast... Iaf som jag ser det.

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta tag i ditt liv, någon annan gör det inte...

Det där tyckte jag var lite lågt. :thumbsdown: Du kan bättre, Stefan.

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta tag i ditt liv, någon annan gör det inte...

 

Det där tyckte jag var lite lågt.

Det kan låta hårt men det ligger mycket sanning i det. Jag har ett ansvar för mitt liv, jag kan inte förvänta mig att andra ska ordna allt åt mig hela tiden.

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Avgiften (licensen) är för mottagare. En TV-apparat som man plockat bort tunerdelen på är ingen tv-mottagare längre, utan den är en bildskärm

 

Jo, rent tekniskt är det ju så.

Rent moraliskt borde man ju kunna peta bort tunern och strunta i att betala men frågan är ju om radiotjänst litar på det ?

 

Så fort man petar i sitt eget hus eller sin bil ska ju nån oberoende instans komma och kolla vad man egentligen gjort.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att det är farsans som kommer förbi ibland funkar inte helt heller...

Också den som hyr lägenhet i andra hand, där en tv-mottagare finns,

ska betala tv-avgift. När den som hyr ut sin lägenhet i andra hand låter

sin tv-mottagare stå kvar i lägenheten, är den som har möjlighet att

nyttja tv-mottagaren skyldig att anmäla tv-innehavet till Radiotjänst.

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad radiotjänst litar på eller ej är betydelselöst i sammanhanget. Det som företag gör för att slippa licens är ingalunda att ta bort "kanalväljaren", utan de plomberar antenningången helt enkelt. Detta räcker för företag, men inte för privatpersoner. Privatpersoner måste ta bort tunern. Då är tv:n inte längre någon tv, utan endast en bildskärm.

 

1) Ta bort tunerdelen i mottagaren. Moduluppbyggda mottagare är i princip så enkla som en PC, dvs. tunern sitter ungefär som ett grafikkort. Andra mottagare kan man löda bort HF-delarna närmast antenningången.

 

2) Anmäl till Radiotjänst att tv-mottagare inte längre innehas.

 

3) Klart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lothar Günther

Det är klart att man skall vara trevlig mot dom som hjälper en. Absolut och ovillkorligt så.

 

Jag håller med dig, [sH] i den delen.

 

 

 

 

May nothing but happiness come through your door.

 

[inlägget ändrat 2004-09-13 20:17:24 av Lothar Günther]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
1) Ta bort tunerdelen i mottagaren. Moduluppbyggda mottagare är i princip så enkla som en PC, dvs. tunern sitter ungefär som ett grafikkort. Andra mottagare kan man löda bort HF-delarna närmast antenningången.

 

2) Anmäl till Radiotjänst att tv-mottagare inte längre innehas.

 

3) Klart!

 

Vet du att det är så eller spekulerar du bara ?

Dvs. har eller någon du känner gjort så på senaste tiden, rapporterat in och radiotjänst har låtit sig nöja sig med det ?

 

Tja, kan ju vara värt att testa (dvs. om man känner sig bekväm med att montera isär sin TV).

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gäller många som svarat i denna tråd: Personpåhopp är inte välkomna på eforum, och jag förväntar mig en öppen och tolerant attityd för varandra i detta forum. När någon försöker ge ett konstruktivt svar slår man inte ned på den personen, inte heller vill jag se någon annan obefogad personkritik tack.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har hjälpt några kompisar med att "slippa" licens:

Philips-mottagare är enklast, dessa har under cirka hela 1990-talet haft moduler som det "bara" är att rycka loss.

 

Rent generellt sett så finns det i 99 fall av 100 fortfarande en liten dosa närmast antennen (inbegriper antenningången) som är HF-in på en tv-mottagare. (Vad jag har sett så är 100 av 100 byggda så..)

 

Löd/montera bort denna "tändsticksaskstora" silverfärgade plåtlåda, så klarar inte TV:n av att ta emot SVT/TV4 etc. Och då är apparaten inte en TV längre!

 

Kör hårt mina vänner!

(Ni kan aldrig förlora: Rent logiskt så "måste ni betala licensen" om ni är passiva, är ni aktiva och tar en fajt, så har ni åtminstone en chans (rätt rejäl, nästan 100-procentig enligt mig) om ni tar bort HF-delen från era mottagare. Apparaten är som sagt inte en mottagare efter denna "abort"..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...