Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv-license


premier69

Rekommendera Poster

Hej jag bor i oskarshamn och har ett problem med tv licensen.

 

det är så att jag har ett tv-spel, en xbox. jag tittar aldrig på tv, nånsin, jag har internet så jag behöver inte de skräpiga tv kanalerna. Men anledningen till att jag har en tv är för att kunna spela xbox. eftersom jag är arbetslös, går på soc så har jag inte riktigt råd med en projektor som skulle kunna lösa problemet.

 

Nu precis nyss kom en snubbe, en licens kontrollerare förbi och sa att jag inte hade en licens, han frågade om jag hade en tv, jag sa att jag inte hade det. jag har ju inte ens en antenn eller antenn kabel inkopplad, som det är kan jag inte titta på tv.

 

jag har tv:n endast som skärm för xboxen, inget annat, jag har inte heller någon radio, eftersom jag lyssnar på internet radio.

 

så han frågade om det var okej att skicka en snubbe för att mäta radio signaler, som jag sa att det var okej.

 

Nu är min fråga, hur lyckas jag komma förbi detta problem? Som det är nu kommer tv:n avslöja mig fastän den inte är inkopplad? kan jag fortsätta mitt liv som vanligt, eller måste jag dra ut elkabeln ur tv:n, räcker det ens?

 

kan även nå mig på ICQ 97220364 eller MSN premier69@msn.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar

TV licensen är inte till för att SVT skall få betalt av tittarna utan en motagarlicens för att du innehar en TV motagare.

Även om du inte tittar på svensk TV eller för den delen TV överhuvudtaget så räknas det som att du innehar en mottagare och därför skall betala motagarlicens.

 

Vet inte mycket om X-Box men går den att koppla till en vanlig datamonitor?

I så fall kan du komma undan licenskravet genom att inte ha någon mottagare utan bara en monitor.

 

Motagaren avslöjas igenom att man kan detektera videosignalen ifrån TV'n då den strålar ganska bra, dom nya TFT mottagarna kanske inte är lika lätta att detektera?

Är TV'n avslagen så kan den naturligtvis inte detekteras.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har inte riktigt råd med värken en ny monitor eller en TFT.

det skulle vara perfekt med en projektor. men Pengar är fallet.

 

kul att man inte kan slippa detta när man har så jävla stramt med inkomsten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka bort TV-mottagaren i TVn då...då slipper du väll betala licens? Det kanske räcker om man tar en tång o drar bort antennkontakten? :) ..men vad vet jag...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eeeh, ok? Det är väll du som ska sluta slösa plats isf...

Din fråga har blivit besvarad ett antal gånger här på eForum, du har väll självklart sökt på forumet innan du började slösa plats?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eminos jag blir irriterad på dig för jag vill inte ha skämtsamma slösande svar på vad du tror, jag ställde en fråga och vill ha svar på den.

 

om du läser de svar jag fått så är det funderingar, teorier, vad man tror.

 

jag vill veta fakta.

 

så din attityd kan du spara för dig själv.

jag inte ute efter att skoja med dig för detta är en allvarlig sak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag helt enkelt försöker få dig att förstå är att jag ställde en fråga för att få ett svar, inte spekulationer eller "fyndigt klyftiga" kommentarer från dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, sluta slösa plats

 

Vi slösar hur mycket plats vi vill och nu är jag otroligt snäll som reder ut din begreppsförvirring.

 

Du kan bo i en hydda med stampat jordgolv långt ut på en åker i en avlägsen avkrok av Sverige. Du äger absolut ingenting överhuvudtaget men har av grannen i en annan lerhydda 10 mil bort lånat en video som du endast använder som huvudkudde. Du innehar en mackapär som kan ta emot tv-signaler och är därmed skyldig att betala tv-avgift.

 

Dock får du nog dispens i detta fallet eftersom du inte har någon el, men går du iväg och köper ett elverk eller om videon går att köra på batterier så har du fortfarande skyldigheten. Du kan ju spela in och sen åka till grannen 10 mil bort med videon och se det på hans tv.

 

Så fungerar det med tv-avgiften och om det är bra eller dåligt har det diskuterats mycket om här på Eforum. Jag diggar Svt och Sr och skiter i vad dom kallar det för att få betalt, jag betalar med glädje för att slippa reklamen.

 

Vad som däremot retar mig till vansinne är att jag ska behöva betala 135: -/ mån för sophämtning var fjortonde dag. Jag som singel har inte mycket sopor och soptunnan är aldrig full vid tömmningen. Jo den ligger här; räkningen för sophämtning, sex månader: 811: - *urk*

 

 

 

Bosse, 49,2 kbit/s. Pan and scan och 4:3 suger kloakvatten!

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet du inte behöver du inte heller skriva något.

jag behöver svar inte teorier.

Eminos jag blir irriterad på dig för jag vill inte ha skämtsamma slösande svar på vad du tror, jag ställde en fråga och vill ha svar på den.

 

Nu får du ta och lugna ner dig lite. Det här är ett forum där folk ställer upp och hjälper andra på sin egen fria tid. Du kan inte komma invalsande och ställa krav på hur folk som varit medlemmar i åratal ska formulera sin svar. Du kan inte heller sitta och begära svar med den attityden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var menat åt honom.

jag tycker inte om irrelevanta svar.

 

så slösa på plats för all del, och förvänta dig min genuina otacksamhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eeh, vad snackar du om? Det VAR ett allvarligt svar du fick av mej...det är vad jag har råkat läsa här på forumet när ämnat har behandlats. Sök lite, läs lite, så får du väll se själv...

 

Om du trodde att jag skämtade så kunde du väll ha sagt det direkt, eller? ... Nu lär du ju inte få så många svar, så du förstörde ju bara för dej själv :P

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Kom med följdfrågor istället för att avvisa folk från att svara i tråden.

Du kommer som sagt aldrig få någon hjälp om du gör så.

 

Tunna har ju bra förslag och jag tyckte Eminos förslag heller inte låter så dumt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

Boota datorn: ge den en sked hostmedicin när den hackar för mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Eforum funkar det så att man får en del svar och en del kommentarer som inte har så mycket med saken att göra. Ibland börjar vi diskutera något helt annat som inte har med frågan att göra. Det är människor som ägnar sin tid åt att försöka hjälpa t.ex. dig, som gör att forumet finns.

 

Man kan inte kräva ett svar här! När du betalar för tjänsten kan du få ställa krav!

 

Jag tycker, förresten, att Eminos förslag att plocka bort tv-mottagaren var ett bra förslag. Jag läste att man kan slippa betala tv-avgiften om man gör det. Om det stämmer vet jag inte.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

-------------------------------------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte dra slutsatser om anledningen till hans arbetslöshet och hans attityd? Skulle vara kul om nån kunde nämna det. Oj Oj, det blev visst jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Plocka bort TV-mottagaren i TVn då...då slipper du väll betala licens?

 

Tyvärr, det täcks in av radiotjänsts FAQ.

Jag tror för övrigt att det här med att plocka bort mottagaren och skicka in den till radiotjänst är en vandringsskröna, har hört olika varianter på den de senaste 20 åren.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Eftersom du har en dator är det väl naturligast att koppla X-Boxen till bildskärmen, dvs via nån svhs-->VGA adapter, typ:

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=185&xSec=9

 

Kostar en slant men det är i allafall en engångskostnad.

 

TV:n får du dumpa.., har man TV/Video eller annan mottagare så "måste" man ha licens.

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så han frågade om det var okej att skicka en snubbe för att mäta radio signaler, som jag sa att det var okej.
Mäta radiosignaler? Vilka signaler? Vad är det de mäter egentligen och hur?

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror för övrigt att det här med att plocka bort mottagaren och skicka in den till radiotjänst är en vandringsskröna, har hört olika varianter på den de senaste 20 åren.

 

17. Kan jag ta bort kanalväljaren och undantas från avgiftsskyldigheten?

 

Nej, företag och föreningar (juridiska personer) som innehar tv, video och videokamera med kanalväljare eller dator med tv-kort i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan undantagas från avgiftsskyldighet om mottagaren åtgärdas enligt lagen (1989:41) om TV-avgift. Detta gäller inte privatpersoner som därmed inte kan koppla ifrån kanalväljaren för att undantas från avgiftsskyldighet.

 

http://www.radiotjanst.se/Vanliga%20fragor/VAN_svar.htm#17.%20Kan%20jag%20ta%20bort%20kanalv%E4ljaren%20och%20undantas%20fr%E5n%20avgiftsskyldigheten

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Jo precis, det var den FAQ:n som jag menade.

Det är bara företag som tillåts "kastrera" sina TV-apparater.

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lothar Günther

Det korrekta juridiska svaret enligt Lag (1989:41) om TV-avgift och dess förarbeten är följande.

 

1. Avgiften är rättsligen att betrakta som en skatt för innehavet av TV-mottagaren i sig, dvs avgiften utgår oavsett vad man använder den till.

 

2. Jag kan se en möjlighet i ditt fall att lagligen slippa denna skatt enl 6§ 4 p ovannämnda lag.

 

Nämligen att du anmäler TV-innehavet och att du därefter gör den obrukbar för mottagning av TV-program. Du måste alltså sedemera även anmäla att TV:n är obrukbar till Radiotjänst.

 

 

 

May nothing but happiness come through your door.

Inga TV/video-signaler alltså.

 

[inlägget ändrat 2004-09-13 09:44:57 av Lothar Günther]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...