Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

jorda datorn


Bala

Rekommendera Poster

Hej, jag saknar jordade uttag i rummet där min dator finns men det finns jordat uttag i köket. Jag tänkte inte dra en skarvsladd från köket. Jag har läst på nätet att man kan jorda datorn genom att dra en enkel ledning till elementet från datorlådan. Det vill jag inte göra för jag är inte så säker på om elementet hos mig är jordat eller inte. Jag undrar nu om jag kan dra en ledning från det jordade grenuttagets metalstift till det metallstift som finns i jordade uttaget i köket? /bala

/Bala

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan S Stenström

Gör ingenting. Det går bra att ha ojordat för det mesta. I alla fall om man bor i lägenhet. Att experimentera med elementet och att dra sladdar någon annanstans ifrån kan snarare försämra för datorn. Rent av vara farligt. I alla fall att ta med sladd från köket. Gör du det kan det om det blir ett fel få strömmen att dras mot datorn. Helst skall alla uttag vara jordade om man skall ha jordat. Till och med taket.

 

 

mvh johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör inte det!

Dra en sladd till elementet,alltså. Den 'jord' du har i vägguttaget tas inte direkt ifrån marken där ditt hus står, elementet däremot är jordat direkt i marken. Du riskerar att få spänning i tråden!

(Risken med att ha både jordade & ojordade uttag i samma rum är f.ö. klart överdriven. Visst kan du dra en förlängnigssladd från köket, om du vill ha jordat - men nu blir jag säkert "lynchad" av många trygghetsnarkomaner... Får väl stå ut med det! ;) )

 

//Peter

 

In Pingvino Veritas!

"Endast döda fiskar följer strömmen!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar nu om jag kan dra en ledning från det jordade grenuttagets metalstift till det metallstift som finns i jordade uttaget i köket?

Den varianten rekommenderas inte alls. Kör ojordat, det är vanligen inga problem.

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...