Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hjälp, datorn startar inte!

m a r c u s

Recommended Posts

Råkade ut för något högst otrevligt igår. Min dator slocknade helt. Utan att stängas av blev allt svart. När jag sedan stänger av den och sätter på den igen är allt som händer att datorn piper några gånger. Så har den betett sig sedan dess.

Är det något fel på BIOSen, eller hårdvaran? Och hur kollar jag det? Jag kan ju inte ens sätta på den. Kan processorn bara lägga av? Är det bara att byta moderkort som gäller? Vad göra?

AMD XP 1700+ ...

[inlägget ändrat 2004-09-12 12:43:18 av m a r c u s]

Exakt HUR datorn piper när du försöker starta den kan tala om endel. Exempelvis ett långt pip följt av två korta är ett tecken på problem med grafikkortet. Här kan du läsa om det:

http://www.bioscentral.com/

Menyerna om "beep codes" finns till höger för de olika Biostillverkarna AMI, Award o s v.

Min lillebror råkade ut för just det! Alltså ett långt pip och två korta, och allt man då behövde göra var att trycka till grafikkortet litegrann så att det satt ordentligt i agp-porten. Hoppas att du också har samma tur!

Tack så mycket!

Dessvärre vet jag inte vilken tillverkare jag har. Har inte datorn framför mig nu, men det står väl någonstans. Ska försöka förstå vad den säger till mig nu.

AMIBIOS var det, och den sa "Display test failure". Betyder det att det bara är att knalla iväg imorgon och köpa nytt grafikkort? Funkar inte hur mycket jag än vickar på det...

Tråkigt nog så kanske det är så! Som förklaring står det ju:

"The video adapter is either missing or defective"

Men om du har ett extra grafikkort så kan det ändå vara värt att testa ifall datorn går igång med det i stället. För att utesluta moderkortsfel. Eller någon RAM-modul för den delen...

Fast det kanske hade blivit att skjuta lösa stolpskott i onödan – mest troligt beror ju felet på grafikkortet(?)

Hmm, du ska inte "vicka" på det med ström anluten till datorn.

Just AGP kort är väldigt känsliga för glappkontakt, jag har själv varit med om otaliga tillfällen där det räckte med att av misstag komma åt AGP kortet vid mekande i datorer, och där det sen vid uppstart bara pep om datorn.

Oftast räckte det då inte att "vicka" på grafikkortet, utan man var tvungen att montera bort det helt, och sen montera det igen.

Ibland funkade det inte ens det, jag testade då med att tillfälligt montera ett PCI grafikkort istället och startade upp datorn en gång.

Monterade sen tillbaka AGP kortet, och då funkade det igen.

Så det är inte helt säkert att ditt AGP kort är trasigt.

Om du har möjlighet, testa det gärna i en annan dator innan du dömer ut det.

Och gör datorn helt strömlös (dra ur kontakten) när du mekar, det brukar löna sig :)

"Just AGP kort är väldigt känsliga för glappkontakt, jag har själv varit med om otaliga tillfällen där det räckte med att av misstag komma åt AGP kortet vid mekande i datorer, och där det sen vid uppstart bara pep om datorn."

Precis vad som hände för min lillebror! Han höll inte ens på nå't med sitt grafikkort när det hände för honom att det bara pep om datorn och den vägrade starta. Vad han skulle göra var en sån enkel grej som att uppgradera internminnet genom att bara trycka dit en extra minnemodul. Det funkade inte! Och givetvis koncentrerar han sig på minnesmodulerna, kastar om dess platser sinsemellan o s v innan han tröstlös ringer om hjälp:

"Jag har problem med mitt RAM-minne!"

"Kolla att grafikkortet sitter i ordentligt."

Nåja, riktigt så enkelt och kort blev nu inte telefonsamtalet! :-P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...