Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad gör en systemvetare?


ralpher

Rekommendera Poster

Lite fel där, men det går ju inte att redigera...

 

Vad som stämmer är i alla fall att E/// har börjat externrekrytera så smått.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många intressant inlägg och synpunkter. Men min huvudfråga var ju: Vad jobbar en systemvetare med? Vad har han/hon för arbetsuppgifter? Exempel uppskattas! Kötta på som man säger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant det där. Jag läser högskoleing. datateknik på LiTH. Vi har läst/läser väldigt mkt ren programmering, även läst databasteknik ;) Just att du nämnde det menar jag :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser högskoleing. datateknik på LiTH. Vi har läst/läser väldigt mkt ren programmering, även läst databasteknik ;) Just att du nämnde det menar jag

 

Jo, det var ju iofs ett antal år sen jag gick datateknik och det var på KTH, så det kan mkt väl vara så att mängden programmering ökat. Visst hade vi även då mkt programmering och databasteknik, men efter jämförelser med de jag kände på Systemvetarlinjen i Kista så hade de mer av den varan.

 

Sen kan det ju självklart även skilja mellan skolor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sen äre väl så att systemvetare skriver uppsatser och sånt tjaffs? :)

Jag tror nog du behöver lägga ner en del energi på vilken högre utbidning som helst.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Hej.

 

Nu är det så att jag har funderat på att börja plugga systemvetenskap. Dels för att kursinnehållet verkar intressant och samtidigt känns väldigt brett inom datavärlden. Men det är för att det är så brett som jag blir tvungen att ställa denna fråga: Vad jobbar en systemvetare med?

 

Så om ni känner till någon systemvetare och vet lite om hans/hennes arbetsuppgifter eller kanske är en systemvetare själv, kanske ni kan förklara det kortfattat alternativt skriva ett jättelångt PM till mig och förklara vad du/han/hon jobbar med.

 

Tack / swing

 

 

Själv har jag jobbat med IT i många år och förut fanns ett begrepp som hette ADB och betyder administrativ databehandling och motsvaras väl närmast av det som i dag kallas systemvetenskap.

 

Systemvetare är av tradition mer inriktade på att designa och utveckla administrativa IT-system som oftast handlas om att hantera, lagra och bearbeta någon form av data som till exempel trafikverkets bilregister o.s.v medans dataingenjörer av tradition är mer inriktade på att designa och utveckla tekniska / industriella system som till exempel ett kärnkraftsverks it-system för övervakning, kontroll och styrning av reaktorn o.s.v.

 

Både systemvetare och dataingenjörer lär sig generell programmering och systemutveckling men samtidigt skiljer sig utbildningarna åt genom att dataingenjörer även lär sig elektronik och hårdvarunära programmering för tekniska/industriella it-system, t.ex. programmera en microkontroller som är en liten skräddarsydd dator avsedd för en specifik tillämning som till exempel för en tvättmaskin som styr dess tvättprogram.

 

Systemvetare är mer inriktade på den andra sortens it-system och lär sig konstruerar användarvänliga administrativa it-system som företag, myndigheter och organisationer oftast använder sig av i deras administrativa arbetsuppgifter.

 

Både systemvetare och dataingenjörer lär sig programmering/systemutveckling m.a.o. designa mjukvaran till datorsystem och även att skriva själv programkoden till ett it-systems mjukvara. Det kan vara allt från en interaktiv websajt som eforum du är på nu till dataprogrammet som styr kontrollenheten i en tvättmaskin eller en android app beroende på vilken utbildning och inriktning inom utbildningen du väljer.

 

Sammanfattningsvis kan man säga att systemvetare utvecklar administrativa it-system medans dataingenjörer utvecklar tekniska/industriella it-system. bägge jobbar med andra ord oftast med programmering/systemutveckling fast med inriktning på olika sorters it-system.

 

/Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...