Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Beräkna antalet möjliga kombinationer 2


DirtyRick

Rekommendera Poster

Tänk er att ni ska göra 12 val på rad, där ni har tre (kalla dem tex x, y oxh z) valmöjligheter i varje val. På hur många olika sätt kan de valen göras om följande villkor ska vara uppfyllda:

 

1. Valet x för förekomma max 9 gånger (alltså i samma "rad".

2. Valet y får förekomma max 6 gånger.(alltså i samma "rad".)

3. Valet z ska förekomma minst 2 gånger och max 6 gånger.(alltså i samma "rad".)

 

Hur ställer man upp och räknar ut detta? Går bet här...

Ni kan jämföra det med typ en stryktipsrad eller nåt fast med 12 matcher istället för 13 =).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en fråga innan jag funderar vidare, har du nyss börjat högskolan eller nåt sånt? ;-)

 

Tänkte samma sak. Ofta i tråden matematik verkar det förkomma frågor från folk som försöker fuska sig fram. Finns ju ingen poäng i att plugga på högskola om man inte lär sig lösa problemen själv. Många tror dock att högskoletiden bara är ett nödvändigt ont från vilket får ett papper som eventuellt skulle ge mer pengar i ett framtida arbete.

 

Tack och lov vet jag nu att man kan rata fjantar med papper utan kunskap mot folk med riktig kunskap, papper eller ej.

 

[inlägget ändrat 2004-09-11 22:38:40 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack och lov vet jag nu att man kan rata fjantar med papper utan kunskap mot folk med riktig kunskap, papper eller ej.

 

Det är sånt man lär sig med åren vilka egenskaper som egentligen betyder nåt.

 

Jag blev faktiskt GLAD när jag vid senaste jobbansökan blev anmodad att skicka in exempel på KOD (C, C++, EriPascal, Plex) jag själv skrivit. De frågade aldrig efter vare sig betyg eller skolgång...

 

Och om nån undrar så var det Ericsson, och ja, de gillade tydligen min kod :)

 

[inlägget ändrat 2004-09-11 22:57:51 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[OFFTOPIC]

Det är precis så det alltid borde fungera i vår marknad lizardKng. För många geezers utan koll på något sitter och intervjuar folk idag, så det är bra att höra att det förändrar sig.

 

Därmed inte sagt att utbildning inte är nödvändigt, men i just programmeringssläktet så är nog de bästa av oss självlärda och inte alltid formellt utbildade (själv hoppade jag av 20p före examen på KTH och är därför formellt lika utbildad som en gymnasist)

 

Min åsikt är att en bra programmerare (och nu pratar jag bara om ren programmering, inte systemering) behöver en fungerande balans mellan de estetiska och teoretiska delarna av den grå massan. Det är iallafall så jag upplever min framgång i mitt område, jag ser alltid en skönhet i att framställa vacker kod (läs: som andra kan förstå).

 

Jag tror det viktigaste jag tog med mig från högskolan var det jag definitivt inte hade disciplin för innan och det var att dokumentera och kommentera kod. Trist jobb, men o så viktigt, inte minst för sin egen skull.

 

EDIT: Offtopic added =)

[inlägget ändrat 2004-09-11 23:53:06 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis så det alltid borde fungera i vår marknad lizardKng. För många geezers utan koll på något sitter och intervjuar folk idag, så det är bra att höra att det förändrar sig.

 

(måste kommentera detta utmärkta inlägg i flera steg, jag mäktar inte med annat :)

 

Jag kommer själv att vara en av de som ska intervjua typ de första externrekryteringarna som Ericsson ska göra nu på flera år. Jag vet vad JAG vill se kan jag säga! Och det är KOD!!!!!!!!!!!!

 

Jag skiter i princip i betyg och utbildning, kan en människa konstruera bra kod så kan de koda.

 

Programmerare = hantverkare.

 

Sen måste man parata om annat också, typ vad det tycker om att jobba direkt med externa kunder (=kunna vara tillmötesgpående och medlande fast _de_ har fel).

 

Inte lätt.

 

När Ericsson släpper externa annser kommer många att känna sig kallade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning om programmerare är att...

 

...programmering är ett hantverk.

 

Varken mer eller mindre.

 

Ett hantverk det tar många år att lära sig.

 

 

Så många saker att lära sig!

 

ASP, PHP, Perl, Python, C, C++, EriPascal, Javascript, Sh, Bsh, Csh, SED, Perl, Awk, Javascript, VBScript, Java, tcsh, o s v.

 

Har man väl lärt sig de grundläggande principerna kan man koda C, C++, Java, ASP, PHP, VB, you name it. Har man lärt sig själva hantverket har man det som är det egentligen viktiga, hur man kodar.

 

Därutöver måste man lära sig att behärska den omgivning man befinner sig i. Det kan vara strict POSIX C , kan vara Java X.Y, kan vara HTML4.01 strict + CSS 2.1.

 

Jämför en glasblåsare. En skicklig glasblåsare kan blåsa vilket glas som helst, kanske med lite inlärning. Men han/hon gör det på ett för glaset sett bra sätt vilket är mycket viktigt! På samma sätt ska man lära sig koda på ett sätt som passar "sitt glas".

 

Usch, det här börjar kännas lika fladdrigt som det känns att vara s k "programmerare" :)

 

[inlägget ändrat 2004-09-12 00:40:41 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jovisst är det så att jag nyss börjat högskola, teknisk fysik på KTH. Men det här har jag inte fått direkt genom skolan, utan satt och funderade fritt och kom på att jag glömt bort hur man ställer upp den här typen av problem. SÅ räkna kan jag göra själv, bara nån har nåt tips om hur det ska tacklas för att bli rätt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, lycka till med din utbildning!

 

Jag har i princip gått ditt spår (Data i Lule + Matteavslutning) och att lista ut dylika lösningar själv var den drivkraft som höll mig kvar.

 

Om du vill gå händelserna i förväg, sök upp och studera en kurs i matematisk statisktik eller liknande. Eller besök nån lämplig institution och prata med nån som jobbar där. Min erfarenhet är att ALLA som jobbar med ett ämne är extra intresserade av studenter som är framåt! Du kommer att kunna få personlig hjälp med litteratur o s v tills du drunknar (vilket jag gjorde men det är en annan historia).

 

Eftesrom du nu pluggar teknisk fysik och frågar en sådan fråga här kanske du är på fel linje? Jag menar, detta är ju bara din introduktion?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen måste man parata om annat också, typ vad det tycker om att jobba direkt med externa kunder

 

Extremt viktig punkt om man ska nå någonstans. Även där spelar det in vad jag nämnde tidigare om balansen. Man kan vara hur excelling som helst i ett område och ändå vara helt värdelös på vissa positioner idag utan rätt förmåga att hantera sin omvärld.

 

Eftersom jag tillsammans med ett fåtal till driver ett tiomannaföretag har vi finslipat denna konstart enormt. Social kompetens är sååååå viktig (såg väldigt få exempel på detta på KTH. Undrar var alla dessa insnöade datanördar hamnar)

 

Det är inte dock bara förmåga att charma kund som är vitalt, även om det är viktigt. Framförallt gäller det att förstå mer om deras behov än de själv a känner till. Man måste läsa in sig i deras marknad, specifika arbetsmetoder och även personallogistik för att lunna ge ett offertförslag som slår ut alla andra prospekts.

 

Efter genomfört (förhoppningsvis väl utfört) projekt ska support ske på ett riktigt sätt, dvs inte bara som en klausul i kontraktet men effektivt och intimt.

 

Dessa insikter har gjort mitt företag väldigt framgångsrikt i den bemärkelsen att vi vinner kontrakt över just stora företag som WM, Ericsson och Tietor. Vi behåller dem dessutom. Det är en konstart som sagt som man ALDRIG får glömma bort. (Kallas f.ö för kundvård)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DirtyRick - Sorry att jag inte orkar svara på din fråga. Blev mer intresserad att diskutera andra saker =)

Jag lär nog se dig senare i höst, jag har en nära historia med ert klubbmästeri och jag är specialinbjuden till en viss fest jag inte får avslöja mer om. TF är en tuff linje, förmodligen den tuffaste på KTH. Hoppas du håller ut (första 2 åren är de jobbigaste)

 

AnjunaMoon

____________________________________________________________

/* There is nothing more permanent than a temporary solution... */

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en uppföljning - Om du hänger på skolan kan det vara skoj för mig att kanske som andra gammla "uvar" att hjälpa till med kniviga specialare typ :)

 

Skulle få mig att repetera saker jag en gång lärt mig. Men som i detta fall "luktar" det mer "skoluppgift" än ett svårt problem och då sover jag hellre :)

 

Man blir kanske lite lat på gamla dar :)

 

P.S jag hälper helst till inom området Algebra, ju mer abstrakt desto bättre :)

[inlägget ändrat 2004-09-12 01:19:49 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina ögon läste att det inte var en skoluppgift men hjärnan tänkte inte på det när den formulerade inlägget.

 

Så, "sudda" det stycket, det var ett tankefel från min sida och en dum förutfattad mening.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...